Weinig energie in herfst? 5 herfstdip tips!

Geplaatst door

’s Ochtends opstaan in de herfst en het gevoel hebben dat je een hele marathon hebt gelopen. Het klinkt ons allemaal bekend in de oren. Maar hoe komt het dat je zo weinig energie in herfst hebt? En wat kan je doen tegen die herfstvermoeidheid? Met deze vijf herfstdip tips krijg je dit najaar weer meer energie!

herfstdip tips

Weinig energie in herfst

Het is koud, nat en het is donkerder. Ja, het is weer herfst. Het is mooi om te zien hoe de bladeren van groen naar oranje kleuren. Een prachtig seizoen, maar jammer genoeg ben je ook vaak moe door weersverandering. Dit wordt ook wel herfstmoeheid of najaarsmoeheid genoemd.

Wat zijn de oorzaken van herfstvermoeidheid?

1) Minder zonlicht

De herfst wordt gekenmerkt door koudere temperaturen en kortere dagen. Het feit dat je minder blootgesteld wordt aan zonlicht, draagt bij aan hoe je je voelt. Je kunt te kampen krijgen met een vitamine D-tekort en dit leidt tot vermoeidheid, spierklachten en lusteloosheid. Hoe minder zonlicht, hoe minder energie je hebt. 

2) Ongezonder eetpatroon

Als het kouder wordt, heb je niet meer zo’n zin in zomerse salades, maar eerder in zwaardere maaltijden zoals stampotten of pasta’s. Echter zitten deze maaltijden vol koolhydraten en suikers waardoor je je ook sneller slaperig kunt gaan voelen. Snel verteerbare koolhydraten en suikers met een hoge glycemische waarde worden snel in je bloed opgenomen en zorgen voor een suikerpiek in je bloed. Als reactie maakt je lichaam dan heel snel insuline aan, maar die grote hoeveelheid insuline zorgt al snel voor een energiedip. 

3) Minder lichaamsbeweging

Tijdens de zomer ga je al eens vaker buiten wandelen of fietsen, terwijl je in de herfst liever in de zetel Netflix blijft kijken. Daar is niets mis mee, maar dagelijks onvoldoende beweging zorgt ervoor dat je je minder energiek voelt. 

herfstvermoeidheid

Wat doen tegen herfstvermoeidheid? 5 herfstdip tips!

1) Zorg voor genoeg daglicht

Voldoende daglicht zorgt ervoor dat je je energieker voelt. Kies bijvoorbeeld voor gordijnen die een beetje licht doorlaten in je slaapkamer of maak gebruik van een wake-up light die een zonsopgang stimuleert. Gebruik bij voorkeur fluorescentielampen met het label ‘cool wit’ of ‘daglicht’, die zijn beter voor je ontwakingsproces.

Ben je ’s ochtends nog altijd moe en futloos als je opstaat? Dan kan je ook gebruik maken van een daglichtlamp. En in plaats van de hele tijd binnenshuis door te brengen, is het belangrijk om ook een frisse neus te halen. Maak eens een mooie herfstwandeling in het bos of wandel eens een blokje rond tijdens je middagpauze. 

2) Beweeg meer

Ben je moe in de wintermaanden? Dan is het heel verleidelijk om in je zetel te blijven zitten. Maar als je een herfstdip wilt tegengaan, is het net belangrijk om dagelijks te bewegen. Ga eens te voet naar de winkel, wandel eens een blokje rond tijdens je middagpauze of sta gewoon een keertje extra op van je bureaustoel om je benen te strekken. Alle beetjes helpen!

Wil je binnenshuis meer bewegen? Dan is het wellicht een leuk idee om een hometrainer of crosstrainer aan te schaffen. Het voordeel van deze fitnessapparaten is dat je ondertussen alsnog naar je favoriete Netflix serie kunt kijken!

3) Kies voor trage suikers

Zorg ervoor dat je niet teveel suiker en koolhydraatrijke voedingsmiddelen eet. Ook al smeekt je lichaam ernaar, dit gaat alleen je bloedsuikerspiegel doen schommelen waardoor je je steeds vaker moe gaat voelen. Voorbeelden van simpele koolhydraten zijn aardappelen, pasta, pizza, wit brood, koekjes, chocolade en suikerrijke dranken. Kies in plaats daarvan voor trage suikers die te vinden zijn in fruit, groenten en volkoren granen. Deze zijn gezond en zullen je de nodige voedingsstoffen geven om de herfst energiek door te komen.

gezond ontbijt

4) Vermijd suiker- en cafeïnerijke dranken

Alcohol verteert slecht en dat vraagt veel energie. Het verstoort je natuurlijke bioritme en verstoort de kwaliteit van je slaap. Wie veel alcohol drinkt, wordt sneller moe. Daarnaast is het een goed idee om minder cafeïne te consumeren. Koffie, groene thee of zwarte thee hebben een stimulerend effect en kunnen stress en oververmoeidheid veroorzaken. Kies in plaats daarvan voor theeën op basis van kruiden zoals gember, tijm, lavendel, salie, paardenbloem en brandnetel. Als je liever iets fris drinkt, ga dan voor vers vruchtensap of citroenwater. Heerlijk verfrissend en ook nog eens gezond!

5) Zorg voor een goede nachtrust

Tenslotte is het belangrijk om je nachtrust serieus te nemen. Een goede nachtrust is het hele jaar door belangrijk, maar zeker tijdens de herfst- en wintermaanden. Slaap in een frisse en donkere slaapkamer en ontspan voor het slapengaan zodat je niet begint te piekeren. Dat laatste is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan in coronatijd. Leg daarom een balpen en notitieboekje op je nachtkastje en neem het erbij wanneer dat nodig is. Door je zorgen neer te schrijven, maak je je hoofd leeg en zal je makkelijker in slaap kunnen vallen.

Probeer ook zeker een uur voor het slapengaan geen gebruik te maken van schermen. Het blauwe licht van een tablet, laptop of gsm remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Je leest mijn blog dus beter iets vroeger op de avond dan in je bed 😉

weinig energie in herfst

Zo, dit zijn vijf herfstdip tips. Voel je je nog altijd vermoeid na het toepassen van deze tips? Ga dan zeker eens langs bij je huisarts voor een bloedafname om eventuele vitaminetekorten op te sporen. Wanneer dit het geval is, kan je eventueel gebruik maken van een voedingssupplement die deze het beste aanvult. Voedingssupplementen neem je beter niet op eigen houtje, overleg dit altijd eerst met je huisarts.

Veel liefs,
Vanessa xxx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *