10 Tips die je kunt gebruiken om beter te slapen

Geplaatst door

Gastartikel – Bij toeval kwam ik op de blogpagina van Vanessa terecht. Een fanatieke blogger die leuke content schrijft over uiteenlopende onderwerpen. Op haar website zag ik nog geen artikelen staan met slaaptips en daar zag ik een unieke kans voor een samenwerking met onze website Rustige Nacht.

Rustige Nacht is een website die is opgericht omdat in de huidige maatschappij steeds meer mensen kampen met slaap en/of stress problemen. Wij willen deze ‘presentatie maatschappij’ een halt toe roepen en Nederland beter laten slapen en een tikkeltje meer stressbestendig maken. Om dit te realiseren hebben wij een website gelanceerd waarop je talloze gratis tips, tools en reviews kan vinden zodat jij maar één platform hoeft te bezoeken voor al je antwoorden op je vragen.

Omdat de website van Vanessa nog wel wat tips kon gebruiken, heb ik een lijst met ‘’quick wins’’ samengesteld. Zo kunnen we niet alleen de bezoekers in Nederland helpen, maar ook Vanessa haar volgers in België.

tips om beter te slapen

10 Tips die je kunt gebruiken om beter te slapen

1. De belangrijkste tip die ik kan geven is dat je moet zorgen voor een stabiel slaapritme. Ga dus iedere avond op een vast tijdstip naar bed. Of dat nou 22:30 of 23:30 uur is dat maakt niet uit. Net wat jij fijn vindt. Even belangrijk is wel dat je dan ook op een vast tijdstip opstaat iedere ochtend. Een stabiel slaapritme komt je slaapkwaliteit ten goede en uiteindelijk zal je biologische klok zich hier aan aanpassen. Het gevolg op lange termijn? Je wordt elke dag rond hetzelfde tijdstip moe en wakker!

2. Mocht een vast slaapritme aanhouden niet lukken? Zorg er dan op zijn minst voor dat je genoeg slaapt. Houdt minimaal 7 uren aan en maximaal 9. Per persoon is dit verschillend, want de één heeft meer slaap nodig dan de ander. Twijfel je? Ga dan op safe en slaap 8 uren.

3. Ben je overdag moe en hunker je naar energie? Doe dan gerust ’s middags een middagdutje. Dit is niet erg en kan juist heel fijn zijn als je moe bent. Wel geven we je een tip: beperk dit tot maximaal 25 minuten en doe na 3 uur geen powernap meer. Wat je dan krijgt is dat je ’s avonds niet meer kan slapen.

4. Heb jij wel eens last van nachtmerries en weet je niet wat je hieraan kan doen? Zorg er dan voor dat je het einde van je droom (of in dit geval nachtmerrie) herschrijft voor jezelf. Herbeleef de droom voor jezelf en zorg dit keer voor een leuk einde.

5. Pieker je ’s nachts? Focus je dan op geluiden in je omgeving. Hierdoor wordt je afgeleid en leg je de focus op externe gedachten. Dit zorgt ervoor dat je minder gefocust wordt op je eigen piekergedrag. Een whitenoise machine of achtergrond muziek zou hierbij ook kunnen helpen.

tips om in slaap te vallen

6. Moeite om in slaap te komen? Vertraag dan je ademhaling. Hoe doe je dat? Nou, bijvoorbeeld met de 4-7-8 methode. Dit is een trucje die je kan toepassen om sneller in slaap te vallen. Dit doe je door 4 seconden rustig in te ademen, 7 seconden je adem in te houden en vervolgens 8 seconden je adem weer uitblazen.

7. Wat ook goed voor je is, is slapen met het raam open. Allereerst is het heel goed voor je slaap hygiëne omdat alles goed kan doorluchten. Daarnaast verlaagt het ook de temperatuur op je slaapkamer waardoor je weer voorkomt dat je meer gaat zweten in de nacht.

8. Snel afgeleid door licht? Zorg dan voor verduisterende gordijnen of zet een slaapmasker op. Hoe donkerder de kamer, des te dieper je in slaap valt. Kies dus altijd voor een slaapmasker dat compleet verduisterend is en goed aansluit op je ogen. Gebruik bij voorkeur een slaapmasker van zijde!

9. Hoe lekker het ook is, drink geen koffie of alcohol na 8 uur ’s avonds. En eigenlijk geldt hetzelfde voor intensief sporten vlak voordat je gaat slapen. Voorkom dit want hierdoor gaat je lichaam juist aanstaan in plaats van in de ruststand. Je lichaam zal zichzelf in de aan stand zetten, waardoor het langer duurt voordat je in slaapt valt.

10. Tot slot. Zorg voor het juiste kussen, want wist je dat dit per persoon verschilt? Nog los van wat je lekker vindt liggen, slaapt de één op de buik, de ander op de rug en je hebt ook nog zij-slapers. Echter heeft elk type slaper zijn eigen kussen nodig. Tenminste als je in een juiste houding wilt slapen.

Voor nu denk ik dat wij je genoeg tips hebben gegeven waarmee jij verder kan. Wil je meer tips over slapen of ben je ook benieuwd naar tips hoe je stress het beste de baas kan? Neem dan zeker een kijkje op de website van Rustige Nacht of volg ons op de social media kanalen Instagram en Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.