Meer fruit eten: 5 makkelijke tips!

Geplaatst door

Wil jij graag meer fruit eten? Groot gelijk, veel fruit eten is gezond voor jong en oud. Fruit bevat veel vitaminen, mineralen en vezels die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Hoeveel gram fruit per dag is aanbevolen? Volwassenen krijgen het advies om twee porties fruit per dag te eten. Dit komt overeen met zo’n 200 gram fruit per dag. Als je genoeg varieert tussen de verschillende fruitsoorten, dan krijg je alle voedingsstoffen uit fruit binnen die je lichaam nodig heeft. Echter is het voor veel mensen moeilijk om voldoende fruit te eten. Ze houden niet van de structuur, vinden de smaak niet lekker of ze denken er gewoon niet aan. Ben jij ook zo iemand? Dan ben je hier op de goede plek. In dit artikel deel ik namelijk vijf fruit eten tips!

meer fruit eten

1. Meer fruit eten: maak er een gewoonte van

Meer fruit eten is vaak een kwestie van jezelf een nieuwe gewoonte aan te leren. Een makkelijke manier om hier een gewoonte van te maken, is door fruit eten te combineren met een andere bezigheid. Je kunt bijvoorbeeld iedere dag bij je ontbijt een stuk fruit eten, als tussendoortje of na het sporten. Door fruit eten bewust in je dagschema te plaatsen, zal je makkelijk veel fruit eten. Als je op dit moment geen fruiteter bent, dan moet je er in het begin wellicht een beetje moeite voor doen. Maar voordat je het weet is fruit eten een gewoonte geworden waar je niet meer over nadenkt.

2. Fruit eten tips: zet een fruitschaal in het zicht

Sommige mensen leggen fruit graag in de koelkast omdat het dan lekker fris is. Dat is het zeker, maar er is ook een nadeel aan verbonden: als je het fruit niet ziet liggen, dan zal je er minder snel van eten. Fruit eten tips? Je zal meer fruit eten als je een mooie fruitschaal in het zicht zet, bijvoorbeeld op het aanrecht in de keuken of op de eettafel. Leg er gerust verschillende soorten fruit op, zo kan je veel variëren en heb je altijd wel een stuk fruit waar je op dat moment zin in hebt. Mooi meegenomen is dat zo’n fruitschaal er ook nog eens superleuk uitziet. Met een fruitschaal breng je op een makkelijke én goedkope manier meer kleur in je interieur!

fruitmand

3. Eet fruit dat jij lekker vindt

Veel fruit eten gezond? Jazeker! Als je ook nog eens varieert tussen de verschillende fruitsoorten, dan ben je helemaal goed bezig. Het is wel belangrijk dat je fruit eet dat jij lekker vindt. Je moet bijvoorbeeld geen kiwi eten als je dat niet graag eet, alleen maar omdat je weet dat er veel vitamine C in zit. Zeker als je geen fruiteter bent, kies je best voor het fruit dat je smaakt. Eet jij graag meloen? Eet dan gewoon iedere dag meloen. Dat is nog altijd gezonder dan helemaal geen fruit te eten. Door te denken dat je ook ander fruit ‘moet’ eten, zal dit een averechts effect hebben waardoor je net minder fruit zal eten.

4. Maak een smoothie

Veel fruit eten, dat doe je makkelijk met een smoothie. Een smoothie zorgt ervoor dat je toch genoeg fruit binnenkrijgt, zonder dat je er echt op hoeft te kauwen. Daarnaast bevat een smoothie veel vezels waardoor je alle voedingsstoffen van het fruit binnenkrijgt. Een gezonde keuze dus! Let er wel op dat je niet te veel fruit ineens gebruikt. Hoeveel fruit per dag? Twee stukken fruit per dag zijn prima. Je kunt bijvoorbeeld een smoothie met aardbeien en frambozen maken. Dat blijft mijn favoriet! Zoals ik hierboven reeds zei: kies fruit dat jij lekker vindt, dan zal je ook echt genieten van je smoothie.

Lees ook: Gezonde smoothies maken met weinig budget: 5 tips

smoothie

5. Waarom wil je meer fruit eten?

Vind je veel fruit eten moeilijk? Stel jezelf dan de vraag waarom je fruit wilt eten. Je kunt bijvoorbeeld veel fruit eten om je energieker te voelen of om minder snel ziek te worden. Of misschien wil je graag een paar kilootjes afvallen en hoort fruit eten bij je nieuwe levensstijl. Wat de reden ook is, hou ze altijd in je achterhoofd. Dit zal je helpen om veel fruit te eten én om het vol te houden!

Zo, dit zijn mijn vijf fruit eten tips! Ben je geen fruiteter? Wees dan niet te streng voor jezelf door meteen naar twee stukken fruit per dag te gaan. Eén stuk fruit per dag is prima. Wanneer dat goed gaat, kan je nog altijd naar twee stukken fruit per dag overschakelen. Doe vooral wat voor jou goed voelt!

Veel liefs,
Vanessa xxx

fruit eten tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *