Zó zorg je voor een goede hygiëne in de slaapkamer

Geplaatst door

Een goede hygiëne is overal in huis belangrijk, maar de slaapkamer is ongetwijfeld één van de belangrijkste ruimtes als het hierop aankomt. Slaapkamer hygiëne is belangrijk voor een gezonde slaapomgeving en zorgt voor een goede nachtrust. Aangezien we ongeveer een derde van onze dag in bed doorbrengen, is het frequent schoonmaken van de slaapkamer een noodzakelijke klus. Daarom deel ik in dit artikel een paar handige tips voor een goede hygiëne in de slaapkamer.

hygiëne in de slaapkamer

1. Goede hygiëne in de slaapkamer: maak je bed niet op

Ik zie het vaak voorbijkomen en het ziet er natuurlijk ook het mooist uit: een opgemaakt bed. Iedere ochtend sla je het dekbed dicht en maak je het bed mooi op. Hoewel je misschien denkt dat je hiermee goed bezig bent, is dat eigenlijk niet het geval. Je bed opmaken is ongezond omdat dit het perfecte nest voor bacteriën en huisstofmijt is. Deze beestjes zijn namelijk dol op een warme omgeving. Als jij je dekbed altijd dichtgeslagen laat, leiden bacteriën en huismijten een gelukkig leven en planten ze zich sneller voort. Daarom laat je alles beter open liggen, ook al ziet dat er misschien iets minder mooi uit. 

2. Slaapkamer hygiëne: was iedere week je beddengoed

Deze tip klinkt logisch, maar toch kan het niet genoeg benadrukt worden: gooi je dekbedovertrek, lakens en kussenslopen iedere week in de wasmachine. Je kunt het heus wel eens een weekje overslaan, maar maak hier geen gewoonte van. Een goede slaaphygiëne is belangrijk voor je gezondheid dus je kunt het maar beter serieus nemen. Zorg ervoor dat je het beddengoed wast op een hoge temperatuur, 60 graden of hoger. Het bed opmaken is misschien niet het leukste klusje, maar geef toe: er gaat toch niets boven fris gewassen beddengoed? 

hoe vaak beddengoed verschonen

3. Was je hoofdkussen regelmatig

De kussenslopen stop je waarschijnlijk iedere week in de wasmachine, samen met je andere beddengoed. Maar hoe zit het met je hoofdkussen? Het is belangrijk om je kussen één keer per twee maanden te wassen, in de zomer mag het gerust vaker. Tijdens het slapen zweet je namelijk veel en hierdoor zal je kussen vies worden. Daarnaast blijven er huidschilfers en dode huidcellen achter op je kussen. De combinatie van vocht en warmte zorgt voor een ideale broedplek voor bacteriën, en dat wil je natuurlijk vermijden. 

Stop je hoofdkussen (zonder kussensloop) in de wasmachine, voeg een beetje wasmiddel toe dat geschikt is voor fijne was en stel het wasprogramma in op 60 graden. Sommige kussens mogen zelfs op 90 graden gewassen worden, maar controleer voor de zekerheid even het waslabel. Zodra het wasprogramma is afgelopen, kan je het beste nog een keertje spoelen. Let op: traagschuim kussens kan je het beste met de hand wassen!

4. Zet elke dag het raam open

Verluchten is in elke kamer in huis belangrijk en al zeker in de slaapkamer. Een droge lucht in de slaapkamer kan namelijk slaapproblemen veroorzaken. Maak er daarom een gewoonte van om iedere ochtend het raam open te zetten, bijvoorbeeld nadat je het dekbed opengelegd hebt. Zo komt er elke dag frisse lucht naar binnen en dat komt je nachtrust alleen maar ten goede. Het beste is om met je raam open te slapen, maar het is ook prima als je je raam ’s ochtends een halfuurtje openzet. 

slaapkamer verluchten

5. Maak de slaapkamer wekelijks schoon

De slaapkamer schoonmaken is natuurlijk ook heel belangrijk. Stof het meubilair af, en stofzuig de vloer en het tapijt in je slaapkamer. De vloer regelmatig dweilen is ook van belang. Stof kruipt overal, ook al zie je het op het eerste gezicht niet altijd. Denk aan de lampen, in en op de kasten, onder het bed, op de radiator, vensterbank en de ramen. Door je slaapkamer stofvrij te houden, zorg je niet alleen voor een goede hygiëne maar ook voor een betere nachtrust.

6. Less is more

Tenslotte kan je jezelf veel werk besparen door de slaapkamer minimalistisch in te richten. Hoe meer spullen en tierlantijntjes er in de kamer staan, hoe meer je moet schoonmaken. Houd de inrichting daarom zo sober mogelijk. In een minimalistische slaapkamer zal je overigens ook meer rust creëren dan in een drukke kamer die volstaat met prullaria. Verder maak je het beste gebruik van gesloten kasten in plaats van open kasten. Een open kast ziet er misschien mooi uit, maar trekt ook ontzettend veel stof aan. En dat betekent: meer schoonmaken!

slaapkamer hygiëne

Lees ook: Deze 7 dingen moet je uit je slaapkamer verbannen

Veel liefs,
Vanessa xxx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.