Welke kleding eerste werkdag? 4 kledingtips!

Geplaatst door

Spannend, je eerste werkdag in een nieuwe job. Maar wat doe je aan? Je wil stijlvol voor de dag komen, niet uit de toon vallen en je zelf ook prettig voelen in je outfit. Kleding, sieraden en je kapsel: het zegt iets over wie je bent. Je moet jezelf prettig voelen bij hoe je eruit ziet, maar het moet ook passen bij je werkomgeving. Dat is soms een beetje zoeken, zeker in het begin.

Je wil natuurlijk niet in een 3-delig pak of fancy mantelpakje naast je manager zitten die jeans, een polo en sneakers heeft aangetrokken. Of andersom. Hieronder geeft Walters People 4 tips die je zullen helpen om de juiste keuze te maken wanneer je voor je kleerkast staat!

welke kleding eerste werkdag

Wat doe ik aan op mijn eerste werkdag? 

1. Vraag om advies

Wat trek ik aan naar mijn werk? Vaak krijg je tijdens je sollicitatiegesprek al de kans om een rondje over de werkvloer te lopen. Als dat niet het geval is, dan zal je zelf op onderzoek moeten uitgaan. Misschien ken je al iemand die er werkt? Anders kan je via de website en vooral ook de social media kanalen van de organisatie vaak al een goed beeld krijgen van de dresscode. Vraag je nieuwe manager bij het tekenen van je contract gerust naar de dresscode. Het is een legitieme vraag, en laat zien dat je goed voorbereid aan de slag wil gaan.

2. Begin veilig

Wat doe je aan naar kantoor? Voor je eerste werkdagen is het een goed uitgangspunt om een beetje veilig te beginnen. Dat doe je best zonder uitspattingen en liever ietsje overdressed dan underdressed. Dat wordt door iedereen begrepen en gewaardeerd. Dus wees voorzichtig met té opvallende schoenen, sieraden, nagellak of een te gekke print. Draag bijvoorbeeld geen fluorescerend truitje, dat kan misschien net iets té zijn voor je nieuwe werkomgeving. Dat wil niet zeggen dat het een paar weken later niet alsnog kan, als iedereen al een beetje een beeld van je gevormd heeft.

3. Vind een middenweg

Vind de balans tussen jezelf op je gemak voelen en iets dragen dat past bij je nieuwe werkomgeving. Als het goed is, past je persoonlijkheid bij de bedrijfscultuur van je nieuwe werkgever en liggen die twee zaken niet heel ver uit elkaar. Maar soms is het toch nodig om je een beetje aan te passen aan de werkomgeving. Als je echt uit de toon valt, voelt dat ook niet prettig.

4. Zorg ervoor dat je fris ruikt

Wanneer je zenuwachtig bent, kan je wel eens overmatig zweten. Dat is heel normaal. Een frisse douche en fijne deodorant vooraf zijn daarom een must. Gebruik geen zware parfums. Geur is zeer smaakgebonden, en je wil niet het risico lopen dat je nieuwe manager je onprettig vindt ruiken. Is het warm weer en transpireer je gemakkelijk? Neem gerust een zakdoekje mee om je voorhoofd even te deppen. Dat voelt een stuk fijner dan wanneer de zweetdruppels van je hoofd druipen.

Vrouwen kijken best uit met synthetische materialen, bijvoorbeeld dat chique jurkje dat alleen naar de stomerij mag. Vaak ruikt het fris als je het ’s morgens uit de kast trekt, maar in de loop van de dag kunnen er nare luchtjes ontstaan. Kies daarom liever voor katoenen kleding die frisgewassen is!

Gastartikel

Veel liefs,
Vanessa xxx