Zo vermijd je regelmatig overwerken

Geplaatst door

Overwerken – Managers zijn zich niet altijd bewust van de impact die zij kunnen hebben op het privéleven van hun werknemers. Moet dat ene project toch enkele dagen sneller ingediend worden dan voorzien? Of krijg je onverwacht een aantal extra taken toegewezen door afwezigheid van een collega bijvoorbeeld? Dan is de kans dat je moet overwerken vrij groot. Als dat af en toe gebeurt is dat geen probleem, maar te vaak overwerken kan ook negatieve gevolgen hebben. Internationaal rekruteringskantoor Robert Walters licht dit verder toe en geeft tips om overwerken te vermijden. 

overwerken

Overwerken: gevolgen voor je gezondheid

Overuren draaien hoort bij de bedrijfswereld. Er bestaat echter een groot verschil tussen af en toe iets langer op kantoor blijven en structureel overwerken. Vorig jaar nog bracht de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een rapport uit rond de nefaste gevolgen van overwerken. De conclusie was duidelijk: té veel overwerken zorgt voor een slechtere gezondheid. Het brengt heel wat stress met zich mee, wat dan weer kan zorgen voor burn-outs, paniekaanvallen en zelfs hartproblemen.

Praat met je leidinggevende

Te vaak overwerken kent dus voornamelijk verliezers. Gelukkig zijn er enkele maatregelen die je kan treffen om niet té vaak langer bezig te zijn met het werk. Merk je bijvoorbeeld dat je leidinggevende op verschillende dagen ‘extra uren’ inplant? Dan kan je eigenlijk niet meer spreken van overuren, want het gebeurt op regelmatige basis. Durf op tijd aan de alarmbel trekken als dat gebeurt. Praat met je leidinggevende of de HR-manager. Wellicht komen jullie samen tot een oplossing. Lukt dat echter niet, dan kan je ook hulp van buitenaf zoeken. Vakbonden of arbeidsjuristen kunnen je eventueel de raad geven die je nodig hebt.

Voorzie ontspanning

Ook voor werknemers die uit zichzelf langer doorwerken, bestaan er enkele minder extreme, maar even effectieve oplossingen. Zodra je thuiskomt, maak dan ook de switch, en weersta aan de verleiding om nog even wat mails te bekijken. Want voor je het weet ben je weer enkele uren verder. Doe in plaats daarvan iets ontspannend, zoals een film kijken, een wandeling met de hond maken of koken. Vooral op thuiswerkdagen kan het moeilijk zijn om op tijd te stoppen. Het helpt om een speciale werkplek in huis in te richten, die enkel bedoeld is om te werken. Blijf daar dus niet te lang hangen na de werkuren.

Leer loslaten

Daarnaast is het ook belangrijk om niet alle verantwoordelijkheid naar je toe te trekken. Je collega’s zijn om je te helpen, en zij kunnen bepaalde taken ongetwijfeld even goed uitvoeren. Leer vertrouwen op hun bekwaamheid, en wees niet te perfectionistisch.

Ken je eigen grenzen

Uiteraard is nu en dan overwerken best ok. Eigenlijk is het in verband te brengen met ‘flexibiliteit’, wat voor veel professionals vandaag de dag heel belangrijk is. De ene werkdag duurt nu eenmaal langer dan de andere. Het mag vooral niet ongezond worden, en de ‘workload’ op langere termijn moet evenwichtig blijven. Iedereen is anders, dus waar de grens tussen gezond en ongezond ligt, verschilt van persoon tot persoon.

Sommige professionals kunnen meer werkdruk aan dan anderen, en halen zelfs extra energie uit lange, productieve dagen. Ga voor jezelf na waar jouw grens ligt. Onthoud goed dat wie kiest voor een gezonde work-life balance, uiteindelijk altijd beter werk zal leveren, zeker op lange termijn.

Gastartikel

Veel liefs,
Vanessa xxx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.