Gezonde smoothies maken met weinig budget: 5 tips

Geplaatst door

Smoothies zijn lekker en ze zijn ideaal om extra fruit en groenten binnen te krijgen. In de koudere maanden kan je weerstand wel een oppepper gebruiken en dan zijn die extra vitamines mooi meegenomen. Je kunt een smoothie drinken als ontbijt, lunch of als tussendoortje. Eén ding is zeker: je krijgt er energie van! Als je iedere dag een smoothie drinkt, dan moet je wel voldoende fruit, groenten, zaden en zuivelproducten in huis hebben. Is dat niet duur? In principe maak je het zo duur als je zelf wilt. Je kunt perfect gezonde smoothies met weinig budget maken. Ik geef je graag vijf tips!

smoothie

1. Een gezonde smoothie maken: de basis

Een gezonde smoothie bestaat uit fruit, groenten, noten en zaden. Maar om de smoothie vloeibaar te maken zodat je het makkelijk kunt drinken, voeg je er best ook een vloeibaar product aan toe. Vloeibare producten zijn bijvoorbeeld melk, yoghurt, amandelmelk, havermelk, vers geperst sinaasappelsap, kokosmelk, kokoswater of gewoon water. De verhouding hangt natuurlijk af van je eigen voorkeur en is een kwestie van proberen. De één heeft graag een vloeibare smoothie terwijl de ander juist van een wat vastere structuur houdt. Gebruik liever niet te veel fruit in je smoothie. Anders krijg je meteen te veel suikers binnen. Gebruik bij voorkeur één à twee stukken fruit en vul verder aan met groenten.

2. Budget smoothie maken: gebruik diepvriesproducten

Vers fruit en groenten zijn niet goedkoop. Gelukkig kan je in veel supermarkten diepvriesfruit en diepvriesgroenten kopen. Bevroren fruit en groenten doen niet onder voor vers. Fruit en groenten die worden ingevroren, worden pas geplukt als ze rijp zijn. Bij diepvriesfruit en diepvriesgroenten blijven de voedingsstoffen, vitaminen en mineralen goed bewaard. Bovendien kan je er telkens een kleine portie van nemen. Bij vers fruit en groenten loop je het risico dat je de helft moet weggooien nog voor dat je het hebt kunnen gebruiken. Voorbeelden van diepvriesfruit zijn aardbeien, banaan, blauwe bessen, frambozen, mango en ananas. Voorbeelden van diepvriesgroenten zijn avocado, boerenkool, spinazie, wortel, erwten en tomaat. In sommige supermarkten vind je fruitmengeling en/of groentenmix, dat is nog makkelijker om gezonde smoothies te maken!

3. Koop fruit en groenten in de aanbieding

Gebruik je toch liever vers fruit en groenten, al dan niet in combinatie met diepvriesproducten? Koop ze dan in de aanbieding. Zeker als fruit en groenten in het seizoen zijn, kan je ze vaak met korting kopen. Koop bijvoorbeeld ananas, mandarijnen, mango, sinaasappelen, meloen, peren en perziken als ze in de aanbieding zijn. Schrijf je in op de nieuwsbrief van je favoriete supermarkt (of meerdere) zodat je online folders in je mailbox krijgt. Zo heb je meteen een overzicht van welk fruit en groenten er in promotie zijn. Daarnaast kan een bezoekje aan de markt een goed idee zijn. Vaak zijn fruit en groenten daar goedkoper dan in de supermarkt, zeker als je tegen het einduur gaat. Zo heb je ook meteen een gezellig uitstapje!

Lees ook: 10 tips om te besparen op je boodschappen

groene smoothie

4. Maak je smoothie nog gezonder met deze voedingsstoffen

Je kunt je smoothie nog gezonder maken door extra voedingsstoffen toe te voegen. Denk aan havermout, gemalen lijnzaad, zaden zoals chiazaad, kokosnoot, zonnebloempitten en pompoenpitten. Deze noten en zaden bestaan uit goede vetten, eiwitten, vezels en verschillende vitamines en mineralen zoals calcium, magnesium, kalium, zink en ijzer. Genoeg redenen dus om één van deze voedingsstoffen in je smoothie te verwerken! Deze producten zijn wellicht minder vaak in de aanbieding, maar het is sowieso interessant om het in de gaten te houden. 

5. Voeg gezonde smaakmakers toe

Sommige mensen vinden het lekker om hun smoothie zo ‘natuurlijk’ mogelijk te drinken, andere mensen vinden het fijn om een extra smaakje toe te voegen. Denk aan vanille, kaneel, cacaopoeder, kurkuma, gember en verse muntblaadjes. Vind je je smoothie écht niet zoet genoeg? Dan kan je eventueel een druppeltje honing toevoegen. Van de volgende ingrediënten wordt je smoothie niet gezonder dus die kan je best vermijden: fruit uit blik, gezoet sinaasappelsap, suiker, gezoete yoghurt of fruityoghurt, slagroom en roomijs.

smoothies

In 2015 (!) deelde ik een recept van een smoothie met aardbeien en frambozen. Een héél simpele smoothie, maar wel ontzettend lekker. Ik drink hem nog steeds met veel plezier!

Drink jij graag gezonde smoothies?

Veel liefs,
Vanessa xxx

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.