Minder frisdrank drinken: hoe pak je dat aan?

Geplaatst door

Minder frisdrank drinken – Een blikje cola, een groot glas limonade… Een mens is het gewend om snel te grijpen naar frisdranken. Echter bevatten frisdranken veel suiker en krijg je geen nuttige voedingsstoffen binnen zoals vitamines en mineralen. Wanneer je dagelijks frisdrank drinkt, kan dit voor gewichtstoename zorgen en vergroot de kans om op lange termijn diabetes type 2 te ontwikkelen. Bovendien zijn gesuikerde drankjes niet goed voor je tanden en kunnen de aanwezige zuren tot tandbederf leiden. Redenen genoeg dus om minder frisdrank te drinken! Maar hoe pak je dat aan? Ik help je graag een handje met deze tips!

minder frisdrank drinken

1. Minder frisdrank drinken: laat je lichaam wennen

Je leest dit artikel dus je bent op de goede weg! Echter zal de praktijk moeilijker zijn dan de theorie. Wees dus realistisch en doe het rustig aan. Van de ene dag op de andere dag stoppen met frisdrank drinken, zal waarschijnlijk niet lukken. Laat je lichaam liever rustig wennen. Drink je bijvoorbeeld meerdere glazen frisdrank per dag? Dan kan je je beperken tot eentje per dag, bijvoorbeeld bij je avondeten. Als je dat twee weken volhoudt, kan je eventueel afbouwen naar een paar frisdranken per week.

2. Frisdrank aanlengen met water

Wil je limonade of cola vervangen door water? Leng je favoriete frisdrank dan aan met water. Zo drink je automatisch minder en krijg je meer water binnen, wat je gezondheid alleen maar ten goede komt. Daarnaast wordt de geconcentreerde zoete smaak verdund waardoor je smaakpapillen zich aanpassen en je na een tijdje de pure, zoete smaak van frisdrank niet meer nodig hebt.

3. Tel de calorieën

Heb je een wake-up call nodig? Het is makkelijk om de calorieën in een glas cola te negeren, maar als je je er bewust van bent, zal je wellicht even nadenken voor je weer een blikje open klikt. Een blikje cola van 33 cl bevat 139 calorieën. Dat is veel, zeker als je meerdere blikjes per dag drinkt. Download eens een app die je calorie-inname per dag bijhoudt en check wat je in de plaats van die 139 calorieën (of meer) zou kunnen consumeren. Wanneer je de volgende keer zin hebt in cola, hou je het misschien liever bij een klein glaasje.

4. Drink ongezoete koude thee

Drink je frisdrank voor je dagelijkse cafeïne boost en lust je geen koffie? Misschien is zelfgemaakte ice tea dan wel iets voor jou! Zet een pot thee en laat het afkoelen met een paar ijsblokjes in de koelkast. Het is net zo verfrissend, oppeppend en veel gezonder! Je kunt er ook citroen of munt door mixen voor extra smaak. 

citroenwater

5. Drink eerst water

Voel je de behoefte aan een glas frisdrank opborrelen? Drink dan eerst een groot glas water om je dorst te stillen. Dikwijls besef je pas daarna dat je naar frisdrank grijpt omdat je dorst hebt. Soms zelfs uit verveling! Na dat glas water kan je opnieuw overwegen of je nog zin hebt in frisdrank. Misschien is de zin verdwenen of ben je tevreden met een kleiner glaasje.

6. Drink water met een smaakje

Sommige mensen vinden water saai en smaakloos. Als jij dat ook vindt, kan je eens proberen om een paar schijfjes komkommer of een beetje munt toe te voegen. Of wat dacht je van citroenwater? Wellicht vind je water met een smaakje lekkerder én het is caloriearm! Als je het teveel gedoe vindt om hier zelf mee aan de slag te gaan, kan je in de supermarkt gearomatiseerde waters kopen. Check dan wel of er geen suiker of andere zoetstoffen op de ingrediëntenlijst staan. 

7. Bewaar frisdrank voor speciale gelegenheden

Zodra je erin geslaagd bent om minder frisdrank te drinken, kan je het klasseren in de categorie ‘snoep voor speciale gelegenheden’. Er is niets mis met af en toe genieten van een glas cola of limonade. Sterker nog: als je jezelf toelaat af en toe te zondigen met frisdrank, kan je het op andere momenten makkelijker volhouden om minder frisdranken te nuttigen.

8. Schakel niet over naar light frisdranken

Een laatste maar niet onbelangrijke tip: schakel niet gewoon over naar light frisdranken want dan pak je de kern van het probleem niet aan. Light frisdranken zijn dan wel suikervrij en bevatten nauwelijks calorieën, maar de zuren zijn eveneens slecht voor je tanden. Bovendien zorgt het kunstmatige zoete aspartaam ervoor dat je nog steeds de drang zal hebben naar zoete dingen. Of je nu suikerrijke frisdrank of light frisdrank drinkt: geniet er lekker van, maar met mate!

Volg mijn blog via Facebook of Bloglovin

Veel liefs,
Vanessa xxx

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.