Gezonde maaltijden maken: deze kleine veranderingen maken het verschil!

Geplaatst door

Gezonde maaltijden maken – Veel mensen denken dat gezond koken veel tijd, moeite en geld kost. Dat is niet helemaal waar. Met slechts een paar kleine veranderingen in de keuken kan je al een gezonde maaltijd maken. In dit artikel deel ik een aantal tips die ik zelf toepas in mijn dagelijks leven. Wellicht breng ik je hiermee een stapje dichter bij een gezonde levensstijl!

gezonde maaltijden maken

1. Gezonde maaltijden maken: gebruik volkoren producten

Neem alles volkoren: brood, pasta, rijst, couscous en crackers. Volkoren producten bevatten meer voedingsstoffen waardoor ze gezonder zijn. Ze bestaan ook uit meer vezels en zijn daardoor beter voor je spijsvertering en voor je stoelgang. Bovendien geven volkoren producten een meer verzadigd gevoel en zal je er minder van eten. 

2. Gezonde maaltijd maken: bereid gezonde varianten van saus

Een supergezonde saus bestaat helaas niet, maar je kunt van sauzen wel iets meer light varianten bereiden. Een voorbeeld van een heerlijke gezonde saus? Kokosmelk, curry, paprika, chilipoeder of kurkuma. Een lekkere en gezonde tomatensaus maak je door tomatenpuree aan te lengen met water in plaats van room en Provençaalse kruiden te gebruiken. Ook yoghurtsausjes passen goed bij veel gerechten. Een gezonde yoghurtsaus maak je bijvoorbeeld met magere Griekse yoghurt, citroensap, mosterd en een beetje peper en zout. Yummy!

3. Gebruik meer kruiden

Zoals je in het vorig puntje al kon lezen, kan je perfect gezond koken met kruiden. Deze geven onmiddellijk een lekkere smaak aan je eten en hierdoor ben je minder geneigd om naar saus te grijpen. Vind je de smaak van groenten vaak te flauw? Voeg dan gerust eens wat kruiden toe voor meer smaak. De kans is groot dat je bepaalde groenten met kruiden wél graag eet. 

4. Groenten, groenten en nog eens groenten

Over groenten gesproken: je maaltijd zou eigenlijk grotendeels uit groenten moeten bestaan. Vul daarom de helft van je bord met broccoli, bloemkool, boontjes, wortelen, prei of spinazie. Als je geen fan bent van warme groenten, kan je altijd rauwkost eten. Denk aan sla, tomaten, rauwe wortelen, radijsjes en komkommer. Deze rauwkost is ook ideaal als tussendoortje voor onderweg!

gezonde maaltijd maken

5. Drink magere melk of een alternatief in plaats van (half)volle melk

In volle melk zit meer vet en dergelijke dierlijke vetten heeft je lichaam eigenlijk niet veel nodig. De dagelijkse verhouding van eiwitten is het best 1/3 dierlijk en 2/3 plantaardig. Je kunt dus gerust overschakelen op een alternatief van koemelk zoals ongezoete plantaardige melk zoals amandel-, haver- of sojamelk. 

6. Geef de voorkeur aan magere vleessoorten en vis

Ben je een vleeseter? Eet dan bijvoorbeeld kipfilet, kalkoenfilet, kalfslapje, rosbief of biefstuk. Daarnaast kan je één tot twee keer per week vlees vervangen door vis. En dan bedoel ik geen calamares of garnaalkroketten (die af en toe wel ontzettend lekker zijn trouwens), maar wel vette vis zoals makreel, haring, sardines en zalm.

Zo, dit zijn mijn tips voor gezonde maaltijden maken. Zoals je leest is gezond lekker eten helemaal niet moeilijk. Met een paar kleine veranderingen in de keuken kan je al een gezonde maaltijd maken. In het begin moet je er misschien een beetje over nadenken, maar na een tijdje zal gezond koken een deel van je levensstijl worden! 

Veel liefs,
Vanessa xxx 

Lees ook: Meer fruit eten: 5 makkelijke tips!

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.