6 Tips om je administratie thuis op orde te krijgen (en te houden)

Geplaatst door

Administratie thuis op orde krijgen – Zie jij er ook telkens zo tegenop om die stapels papieren uit te zoeken die thuis rondslingeren? Denk aan contracten, rekeningen om te betalen, medische documenten en reclamefolders. Om weer orde in de chaos te creëren, deel ik hieronder zes tips om je administratie op orde te krijgen én te houden. Een opgeruimd huis zorgt immers voor een opgeruimd hoofd. Als je jouw papieren thuis op orde hebt, dan kan je veel makkelijker tot rust komen. Tijd om aan de slag te gaan!

administratie thuis op orde krijgen

6 Tips om je administratie thuis op orde te krijgen én te houden

1. Plak een NEE-NEE-sticker op je brievenbus 

Een grote reden waarom mensen thuis zoveel papieren hebben, is dat men nu eenmaal veel binnenkrijgt. Meerdere keren per week haal je misschien wel reclamefolders uit de brievenbus waar je vervolgens niets mee doet. Je bladert eens door de folder en daarna komt hij op de stapel met andere papieren terecht. Herkenbaar? Plak dan een NEE-NEE-sticker op je brievenbus om duidelijk te maken dat je geen reclamefolders wenst te ontvangen. Tegenwoordig kan je vrijwel alle folders online vinden en heb je dus geen papieren versie meer nodig.

2. Check of je alles online kan regelen

Check ook eens of je bank, verzekering en dergelijke de mogelijkheid heeft om alles online te regelen. Als er minder papieren in je brievenbus terechtkomen, dan hoef je ook veel minder uit te zoeken. Bovendien is het een stuk beter voor het milieu. Twee vliegen in één klap!

3. Open iedere dag je post

Door je post telkens aan de kant te schuiven, zal de stapel alleen maar groter worden. Terwijl het eigenlijk helemaal niet zo lang duurt om een brief te openen en door te lezen. Om je administratie thuis op orde te krijgen is het belangrijk dat je iedere dag je post opent. Gooi de envelop direct weg en leg de brief plat neer. Je hebt dan twee keuzes: je onderneemt meteen actie en betaalt bijvoorbeeld direct de rekening, of je plakt een post-it op de brief met wat er moet gebeuren en de datum wanneer je dit zal doen. 

de beste papierversnipperaar voor thuis

4. Gooi onnodige documenten weg

Als er een bepaald document niet hoeft bewaard te worden, gooi het dan meteen weg. Op die manier voorkom je dat onbelangrijke papieren op je bureau of kast blijven liggen. Daarnaast doe je er goed aan om eens in de zoveel tijd je bestaande administratie te overlopen. Waarschijnlijk kom je documenten tegen die je de afgelopen jaren nooit hebt gebruikt. In dat geval kan je deze papieren beter in de papierversnipperaar steken want ze nemen alleen maar onnodig veel ruimte in. 

Mocht je twijfelen of een bepaald document weg mag, dan kan je er een foto van maken of het papier inscannen. Zo heb je het document toch nog bij de hand als je het ooit nodig zou hebben. Maak op je computer of laptop mapjes aan, bijvoorbeeld per jaar en onderwerp, en zet daarin de scans van de bestanden die je wilt bewaren. Zorg ook voor een goede back-up van je documenten. 

5. Bewaar je papieren op één plek

Leer jezelf een nieuwe gewoonte aan en verzamel al je papieren vanaf nu op één plek. Zet bijvoorbeeld een brievenbakje of mandje op je bureau en stop daar alle rekeningen in die je nog moet betalen. Plan een vast tijdstip in de week waarop je deze documenten doorneemt en spreek met jezelf af dat het mandje op het eind van de week leeg moet zijn. Deze nieuwe gewoonte zal het veel gemakkelijker maken om je administratie op orde te krijgen.

administratie op orde

6. Zorg voor een administratieve taakverdeling 

Ten slotte is het belangrijk dat het thuis duidelijk is wie de administratie voor z’n rekening neemt. Een duidelijke taakverdeling zorgt niet alleen voor een goed overzicht, maar kan ook heel wat discussies voorkomen. Dit geldt overigens niet alleen voor de administratie thuis, maar voor alle (huishoudelijke) taken die moeten gebeuren. Succes!

Veel liefs,
Vanessa xxx

Lees ook:

Printer koopgids: hoe kies je de beste printer voor jou

20 tips om je huis netjes te houden (zonder veel moeite)

Opruimtips: 9 x spullen uit huis weggooien