Wat zoekt een werkgever? – Wanneer je op zoek bent naar een job, is het belangrijk om op te vallen tussen alle andere sollicitaties. Je vaardigheden en sterke eigenschappen duidelijk naar voor brengen op je CV is een eerste stap om de job die je zo graag wil te bemachtigen. Maar welke skills vermeld je dan best? Wat zoekt een werkgever in een werknemer? Wat vinden werkgevers belangrijk? Staffing specialist Walters People helpt je op weg en geeft enkele voorbeelden van vaardigheden die in élke organisatie of sector van pas komen, en die dus niet mogen ontbreken op je CV.
Wat zoekt een werkgever in een werknemer?
1. Aanpassingsvermogen
Wie een goed aanpassingsvermogen heeft, kan heel snel efficiënt functioneren in een nieuwe of afwisselende werkomgeving. Uiteraard vinden werkgevers dat ook positief. Het betekent immers dat het hen minder tijd en moeite zal kosten om jou te begeleiden, en dat je er vanaf dag één als het ware kan invliegen.
2. Betrokkenheid
Dit is meer een eigenschap dan een vaardigheid, maar is in de meeste organisaties en functies en absolute noodzaak. Wanneer je je verbonden voelt met de organisatie waarvoor je werkt, zal je je vanzelf meer inzetten om je eigen doelen en die van de organisatie te behalen. Vind jij die verbondenheid belangrijk, dan solliciteer je hoogstwaarschijnlijk enkel bij bedrijven die je echt aanspreken. Dat toont werkgevers al op voorhand dat je een trotse medewerker zal zijn en dat je gedrag in lijn zal liggen met de bedrijfscultuur, wat voor hen heel belangrijk is.
3. Planningsvaardigheden
Iedereen moet in zijn job bepaalde taken uitvoeren, ongeacht in welke sector of in het type organisatie waarin je tewerkgesteld bent. Om efficiënt te werken en je deadlines te halen, is het handig om een planning op te stellen. Dat is iets wat je kan leren, en waarin je kan groeien. Plannen is niet altijd de leukste bezigheid, maar wanneer je streeft naar optimale productiviteit, is het een absolute must. Ook werkgevers geven de voorkeur aan efficiënte en doelgerichte medewerkers die hun deadlines probleemloos halen dankzij een goede planning.
Lees ook: Solliciteren: Jezelf ‘verkopen’ mag… liegen niet!
4. Veerkracht
De manier waarop je omgaat met tegenslagen zou voor een organisatie de beslissende factor kunnen zijn om jou al dan niet aan te nemen. Ben je iemand die bij de minste beproeving het hoofd laat zakken? Of ben je in staat om tijdens moeilijke momenten positief te blijven en even later ‘terug te veren’? Aarzel niet om deze eigenschap op je CV te vermelden als je meestal het tweede doet.
5. Leervermogen
De mate waarin je nieuwe informatie kan opnemen en omzetten naar de praktijk is je leervermogen. Het gaat daarbij niet alleen over de kennis die je tijdens je opleiding hebt opgedaan, maar ook om de zaken die specifiek zijn aan de organisatie waarbij je werkt. Opnieuw geldt: hoe sneller je wil bijleren, hoe meer je je van de concurrentie kan onderscheiden, en hoe meer kans om indruk te maken op je werkgever.
Gastartikel
Veel liefs,
Vanessa xxx
Lees ook: 4 onmisbare skills binnen customer service: heb jij ze?