Wat kun je doen tegen ongewenst urineverlies?

Geplaatst door

Ongewenst urineverlies kan je dagelijkse leven beperken en kan leiden tot schaamte en onzekerheid. Urineverlies bij vrouwen kan er zelfs voor zorgen dat zij stoppen met sporten omdat ze bang zijn om in hun broek te plassen. Ondanks dat incontinentie niet levensbedreigend is, is het wel heel vervelend. Wat kun je doen tegen ongewenst urineverlies? De volgende tips kunnen helpen om het urineverlies onder controle te houden.

ongewenst urineverlies

Wat kun je doen tegen ongewenst urineverlies?

1. Zorg voor bescherming

Allereerst is het belangrijk om voor een goede bescherming te zorgen. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg hulpmiddelen verkrijgbaar die ervoor zorgen dat je zo min mogelijk last ondervindt van je urineverlies. Voor iedere situatie is er wel een passend product. Bij lichte incontinentie zijn inlegkruisjes of verbanden van TENA Lady dikwijls voldoende. Voor matig urineverlies bestaan er sterkere verbanden en absorberende broekjes. Dit geldt ook voor zware incontinentieproblemen. Indien nodig is er ook incontinentiemateriaal beschikbaar waarmee je jouw bed, stoel of zetel kunt beschermen tegen het doorlekken. 

2. Let op je voeding

Bepaalde voedingsmiddelen kunnen je blaas irriteren en urineverlies erger maken. Denk aan gekruid voedsel en voedingsmiddelen op basis van tomaten. Citrusvruchten en de sappen hiervan, cafeïne en koolzuurhoudende dranken hebben hetzelfde effect en kan je dus beter vermijden. Wat mag je dan wél eten? Groenten zoals broccoli en koolsoorten kunnen het urineverlies verminderen, net als champignons en sojasaus. Deze voedingsmiddelen mag je dus gerust vaker op het menu zetten. 

3. Blijf drinken

Misschien ben je geneigd om minder water te drinken, omdat je denkt dat dit de beste manier is om het probleem de baas te blijven. Echter maak je het probleem hier juist erger door. Om je blaas gezond te houden is het belangrijk dat je dagelijks 1,5 à 2 liter water drinkt. Vind je het moeilijk om voldoende water te drinken op koude winterdagen? Hier vind je handige tips om meer water te drinken in de winter

Toch liever een warm drankje? Kies dan voor (kruiden)thee. Het maakt niet uit of je water of thee drinkt, als je maar aan je dagelijkse hoeveelheid vocht komt. Als je minder drinkt, is je urine geconcentreerder en kan deze de wand van je urinebuis en blaas irriteren. Houd ook de kleur van je urine in de gaten: hoe donkerder, hoe geconcentreerder. Wanneer je merkt dat je urine vrij donker is, doe je er dus goed aan om een flink glas water te drinken.

Let op: het mag dan wel belangrijk zijn om voldoende te drinken, maar hou er rekening mee wanneer je dit doet. Het is bijvoorbeeld niet verstandig om voor het slapengaan nog een liter water te drinken. 

water drinken

4. Let op je gewicht

Heb je overgewicht? Dan kan een gewichtsverlies van vijf tot tien procent helpen om de extra druk van je blaas af te halen. Dit gewichtsverlies zal ook de spanning op de omliggende spieren verminderen, waardoor je je urineverlies beter onder controle kunt houden. Streng diëten is trouwens niet nodig. Met een gezonde levensstijl, zoals gezond eten en voldoende beweging, kom je al een heel eind.

bekkenbodemoefeningen

5. Doe bekkenbodemoefeningen

Wat te doen tegen urineverlies bij vrouwen? Bekkenbodemoefeningen kunnen helpen om ongewenst urineverlies te beperken. Met slechts een paar oefeningen leer je de aandrang onder controle te krijgen. Dit houdt in dat je steeds een paar minuten langer wacht om naar het toilet te gaan. Het is dus eigenlijk oefenen met ophouden.

Andere bekkenbodemoefeningen, ook kegeloefeningen genoemd, zijn dan weer bedoeld om de spieren van de bekkenbodem te verstevigen en de controle over het urineren te verbeteren. Op het internet kan je tal van bekkenbodemoefeningen vinden, maar ook een fysiotherapeut kan je hierbij helpen.

Met bovenstaande tips kan je het ongewenst urineverlies onder controle houden en zal je je minder onzeker voelen. Hoe vervelend het ook is, je hoeft je hier niet voor te schamen. Er zijn namelijk meer vrouwen (en mannen) met dit probleem dan je denkt. 

Veel liefs,
Vanessa xxx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *