Het is een ware luxe voor professionals: op dit moment zijn er meer vacatures dan er werkzoekenden zijn. Uit recente statistieken van het Vlaams Ministerie van Werk blijkt dat het aantal vacatures het afgelopen jaar bijna is verdubbeld. Ben je op dit moment aan het solliciteren, dan is het niet ondenkbaar dat je meer dan één jobaanbieding krijgt. Dat klinkt misschien als een droom, maar vaak is het moeilijk om te kiezen tussen twee interessante jobaanbiedingen. Marie Parmentier, Manager bij internationaal rekruteringskantoor Robert Walters, deelt enkele cruciale zaken om in acht te nemen wanneer je voor deze moeilijke keuze staat.
Laat hen niet wachten
“Sommige bedrijven geven tot één week de tijd om een beslissing te nemen, hoewel dit grotendeels zal afhangen van de structuur en duurtijd van hun rekruteringsproces,” legt Marie uit. “Gedurende het interview zou je reeds een idee moeten hebben of de job je ligt of niet. Een laattijdig antwoord kan dus negatief reflecteren op je besluitvormingsvaardigheden en kan er zelfs toe leiden dat de aanbieding geheel wordt ingetrokken.”
Denk op lange termijn
Eén van de voornaamste redenen waarom iemand verandert van job, is om z’n carrière verder uit te bouwen. Het is dus belangrijk om na te denken over je ambities die je voor ogen hebt op lange termijn. Elke beslissing die je maakt op vlak van je carrière, zal uiteindelijk een impact hebben op je ambities. Daardoor is het nóg belangrijker om de juiste keuzes te maken. “De ambities die je voor ogen hebt, moeten dienen als streefdoel. De keuze voor een nieuwe uitdaging zou je verder op de carrièreladder moeten plaatsen naar dat streefdoel.”
Wees voorzichtig met ‘push’ factoren
“Bij het overwegen van een jobaanbieding moet je jezelf de vraag stellen of de functie je voldoening zal geven, rekening houdend met de redenen waarom je oorspronkelijk begon uit te kijken naar een nieuwe uitdaging.” Iedereen ervaart wel eens situaties die hen wegdrijven van hun huidige job, maar als de nieuwe jobaanbieding geen antwoord biedt op de deze problemen, zal je nog steeds geen voldoening uit uw werk halen en zal je je afvragen of dit het wel allemaal waard was. “Maak het jezelf niet nog zwaarder door een foute beslissing te nemen.”
Beoordeel het evenwicht tussen werk en privé
Het nodige evenwicht tussen werk en privé binnen een job is verschillend van persoon tot persoon. Ga dus zeker na welke impact de functie zal hebben op je noden en behoeften. Voor mensen met een jong gezin of andere verantwoordelijkheden, zullen de mogelijkheden om thuis te werken of flexibele werkuren meer een vereiste zijn. “Ga ook zeker na waar de organisatie gelegen is en of je al dan niet kan pendelen. Dit kan een aanzienlijk effect hebben op uw dagelijks leven, alhoewel andere voordelen zoals kinderopvang of een fitnessabonnement eveneens verzachtend kunnen werken.”
Ga na of de bedrijfscultuur bij jou past
De bedrijfscultuur is vaak doorslaggevend in het aannemen van een jobaanbieding, aangezien je er zeker van moet zijn dat je elke dag met een positieve mindset kan gaan werken. Wat precies een goede bedrijfscultuur tot stand brengt, is afhankelijk van ieder individu. Probeer inzicht te krijgen over de werkplek om zo te kunnen oordelen of het een juiste match is voor jou of niet. Dit kan door vrienden en ex-werknemers te bevragen naar hun ervaringen aangezien zij de business goed kennen. “Ga na welke soorten functies je leuk vond in het verleden en of de nieuwe jobaanbiedingen dicht aansluiten bij die ervaring.”
Reflecteer over het sollicitatiegesprek
De magie ontstaat reeds tijdens het sollicitatiegesprek. Het is immers de beste kans om een idee te krijgen over de manier van werken binnen het bedrijf. Ook al kan je nog geen compleet beeld scheppen over de na een eerste verkennend gesprek, weet je toch al een beetje wat je kan verwachten. “Uit een goed interview kan je reeds opmaken hoe een standaard werkdag er zal uitzien en kan je inschatten hoe de bedrijfscultuur is. Dit zal het nemen van een beslissing vergemakkelijken.”
Staar je niet blind op het loon
“Het loon is zeker een belangrijke zaak om in overweging te nemen bij een jobaanbieding en het moet een eerlijk beeld geven over het verwachte niveau van werk. Maar het mag niet de enige factor zijn die er toe leidt of je een job aanneemt of weigert.” Een job kan ook andere voordelen bieden zoals meer verantwoordelijkheid of meer aanzien. “Als je een beslissing wil nemen die niet voornamelijk afhangt van het loon, negeer het financiële pakket en focus op wat je aantrekt in de twee jobaanbiedingen.”
Vertrouw op je gevoel
“Als je de juiste vragen hebt gesteld gedurende het sollicitatiegesprek en je goed geïnformeerd bent over beide organisaties en de aangeboden offertes, ben je goed voorbereid om een wel doordachte beslissing te nemen.” Een nieuwe functie aannemen brengt echter altijd risico’s met zich mee, los van het feit dat je goed over je beslissing hebt nagedacht. “Het is zeker niet slecht om risico’s uit de weg te gaan gedurende de zoektocht naar een nieuwe uitdaging, maar tegelijkertijd moet je ook vertrouwen op je gevoel en de kans wagen!”
Gastartikel
Lees ook: Van plan ontslag te nemen? Gebruik deze checklist!
Fijn artikel met handige tips!