Samenwonen: deze dingen moet je regelen

Geplaatst door

Gaan samenwonen met je partner is een grote stap in je relatie. Het is natuurlijk heel leuk en spannend om samen in een huis te wonen. Maar als je gaat samenwonen, moet je ook veel administratieve en financiële zaken regelen. Jullie gaan immers een huishouden delen en daar komen een heleboel dingen bij kijken. Wat moet je regelen als je gaat samenwonen? Ik zet het op een rijtje voor je!

samenwonen

Verzekeringen controleren

Leg eens al jullie verzekeringen op tafel. Het zou namelijk zonde zijn dat jullie ergens dubbel voor betalen. Hebben jullie bijvoorbeeld allebei een brandverzekering en een familiale verzekering lopen? De meeste verzekeringen kan je samen afsluiten. Dit is makkelijk aan te passen door de verzekering op twee namen te zetten bij de bank. Zo zijn jullie ook meteen verzekerd op het nieuwe adres. Bijvoorbeeld een aansprakelijkheidsverzekering kan je samen delen, waardoor je extra korting op je premie krijgt.

Zorg wel dat de dekking van de verzekeringen die jullie behouden, voldoende is voor de nieuwe situatie. Gezien jullie nu een gezamenlijke inboedel hebben, is het belangrijk om de inboedelverzekering aan te passen. Ben je nog op zoek naar een goede verzekering? Met de FBTO inboedelverzekering verzeker je de spullen in je huis zoals meubels en apparatuur. Daarmee ben je standaard verzekerd voor bijvoorbeeld brand-, diefstal- of waterschade tot 150.000 euro. Mocht je de inboedelverzekering willen uitbreiden, dan kan dat met aanvullende modules.

Geldzaken regelen: wie betaalt wat?

Als er één ding is waar koppels veel ruzie over maken, dan is het geld. Je kan dit voorkomen door op voorhand een overzicht te maken van gezamenlijke inkomsten en uitgaven. Bespreek jullie vaste kosten zoals huur of hypotheek, elektriciteit en water, internet, boodschappen, verzekeringen enzoverder. Maak duidelijke afspraken over wie wat gaat betalen. Veel koppels die gaan samenwonen, openen een gemeenschappelijke rekening. Iedere maand schrijven ze dan een bepaald bedrag over waarmee de vaste kosten worden betaald. Willen jullie graag sparen voor een huis, renovatie of droomvakantie? Dan kunnen jullie overwegen om een gezamenlijke spaarrekening te openen.

samenwonen

Adreswijziging doorgeven

De persoon die verhuist, moet dit doorgeven aan de gemeente. Gaan jullie samenwonen in een nieuwe woning? Dan moeten jullie dit allebei melden bij de gemeente waar jullie gaan wonen. In sommige gemeenten is het mogelijk om je adreswijziging online te registreren. Maar het kan ook dat je naar de burgerlijke stand van de gemeente moet. Vervolgens komt de wijkagent langs om te kijken of jullie echt op dat adres wonen. Daarna moeten jullie de chip van jullie identiteitskaarten laten aanpassen in het gemeentehuis.

Niet-overheidsinstanties moeten jullie zelf op de hoogte brengen van de adreswijziging. Denk aan jullie werkgever, ziekenfonds, bank en de school van jullie kinderen. Werk je niet en ontvang je een uitkering? Dan is het belangrijk om de VDAB en RVA op de hoogte te brengen. Ook je uitbetalingsinstelling (vakbond of Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen) moet je verwittigen.

Relatie officieel maken

Tenslotte kan samenwonen een mooi moment zijn om jullie relatie officieel vast te leggen. Willen jullie liever (nog) niet trouwen? Wettelijk samenwonen is ook een optie. Dit kan bij de burgerlijke stand in het gemeentehuis. Dan worden jullie door officiële instanties ook als een koppel gezien. Dit kan handig zijn voor als jullie kinderen hebben. Maar ook voor het regelen van belastingen, pensioenen en nalatenschap. Jullie kunnen ook een samenlevingscontract laten opstellen bij de notaris. Wat er allemaal in komt, beslissen jullie zelf. De notaris kan jullie daar verder bij helpen!

Samenwerking

Veel liefs,
Vanessa xxx