Elke dag worden er wereldwijd bijna 269 miljard e-mails verstuurd en bij het zoeken naar een nieuwe job is e-mail vaak het eerste contactmoment tussen een werkzoekende en een aanwervende manager. Een e-mail brengt over wie je bent en waar je naar op zoek bent, maar het kan ook een marketingtool zijn om je kwalificaties en ervaring te promoten en om je te helpen op te vallen in een overvolle inbox. De keuze van je onderwerpregel kan dus een groot verschil maken om te worden opgemerkt.
Hoe motiveer je de lezer om je e-mail te openen en verder te lezen? Recruitment specialist Robert Walters deelt enkele suggesties om de perfecte onderwerpregel te schrijven ter ondersteuning van jouw sollicitatie.
De perfecte onderwerpregel voor je sollicitatie
Wees duidelijk
Een aanwervende manager besteedt over het algemeen slechts zes seconden aan het bekijken van een cv, en dus waarschijnlijk nog minder tijd aan het scannen van de e-mail van een werkzoekende. De onderwerpregel moet precies vertellen wie je bent en waarop je solliciteert zonder dat de vacaturemanager de e-mail hoeft te openen. Gebruik geen vage onderwerpregel zoals ‘CV voor vacature’ of ‘ kandidatuur ter beoordeling’. Geef in plaats daarvan aan voor welke functie je solliciteert.
Voorbeeld onderwerpregel: Jessica Walter, Marketing Manager sollicitatie of Jessica Walter Marketing Manager sollicitatiegesprek follow-up
Houd rekening met de teken- en woordlimieten
Over het algemeen verschijnen in een inbox slechts ongeveer 60 tekens van de onderwerpregel van een e-mail, terwijl op mobiele apparaten slechts de helft daarvan verschijnt, namelijk 25 tot 30 tekens. Met zo’n beperkte ruimte is het dus belangrijk om meteen ter zake te komen en overbodige woorden te schrappen.
Voorbeeld onderwerpregel: Sollicitatie Financial Controller
Plaats belangrijke woorden vooraan
Tegenwoordig wordt 66% van de e-mails gelezen vanaf een mobiel apparaat en aangezien je niet weet hoeveel van de onderwerpregel de aanwervende managers zullen lezen, is het belangrijk om de belangrijkste informatie aan het begin van de onderwerpregel te zetten. Zo voorkom je dat belangrijke details worden afgekapt.
Voorbeeld onderwerpregel: Human Resources Manager, FMCG ervaring
Gebruik trefwoorden voor zoekfuncties en filters
Hiring managers hebben meestal filters en mappen ingesteld om hun e-mails te beheren. Het is daarom belangrijk om trefwoorden op te nemen zoals ‘sollicitatie’ of een referentienummer, zodat de e-mail later gemakkelijk kan worden opgezocht. Je wilt immers voorkomen dat de aanwervende manager tijd verliest met het openen van de e-mail en probeert te ontcijferen waarover het gaat.
Voorbeeld onderwerpregel: Sollicitatie Jessica Walter Marketing Manager of Data Scientist, nr. 123456 – John Smith Sollicitatie
Vermeld je titels om je kwalificaties te promoten
De onderwerpregel is je kans om jezelf te onderscheiden en de aandacht van de aanwervende manager te trekken, dus gebruik deze ruimte om acroniemen op te nemen voor titels die je hebt en die geschikt zijn voor de functie. Je kunt bijvoorbeeld MBA, CPA of Ph.D. achter je naam zetten, afhankelijk van de relevantie voor de functie.
Voorbeeld onderwerpregel: Accountant, CPA, Mark Jones
Plaats niet alles in hoofdletters
Alles in hoofdletters plaatsen kan weliswaar iemands aandacht trekken, maar op de verkeerde manier: het is het digitale equivalent van schreeuwen. Je wilt het voor de aanwervende manager uiteraard zo makkelijk mogelijk maken om het onderwerp van je e-mail te lezen. Overweeg daarom om liggende streepjes of dubbele punten te gebruiken om de verschillende elementen van elkaar te scheiden, vermijd hoofdletters en speciale tekens zoals uitroeptekens.
Voorbeeld onderwerpregel: cv voor auditfuncties – onmiddellijk beschikbaar
Gebruik de naam van je referentie
Als je ten slotte bent doorverwezen door een kennis, zorg er dan voor dat je dit in de onderwerpregel vermeldt, om de aandacht van de aanwervende manager te trekken.
Voorbeeld onderwerpregel: Doorverwezen door Mark Jones – ingenieursfunctie
Nog meer sollicitatietips:
Hoe jezelf voorstellen bij een sollicitatie?