Carrière switch maken – Het vinden van een nieuwe job kan soms een uitdaging zijn, vooral als het langer duurt dan verwacht. Maar wanhoop niet want er is goed nieuws! Internationaal rekruteringskantoor Robert Walters heeft de vijf gemeenschappelijke kenmerken geïdentificeerd die onsuccesvolle sollicitanten vaak met elkaar delen. Het goede nieuws is dat elk van deze kenmerken aangepakt en verbeterd kan worden.
Carrière switch maken? Voorkom deze 5 valkuilen:
Een overdreven zelfbeeld
Als je jezelf te hoog inschat op de markt bij het evalueren van je eigen ervaring en vaardigheden en daarom te hoog mikt bij de salarisonderhandeling, kan het moeilijk worden om een werkaanbieding te krijgen. Zelfs als je binnen dezelfde sector en specialisatie van job wisselt, zal je niet altijd in staat zijn om je positie of salaris te verhogen. Het is belangrijk om je marktwaarde niet over dezelfde kam te scheren als een evaluatie van je prestaties bij je huidige werkgever. Idealiter vraag je de objectieve mening van een recruiter of een andere derde partij. Zo voorkom je dat je een bevooroordeelde inschatting maakt van je eigen marktwaarde.
Onvermogen om sterke punten te benadrukken
Hoewel je jezelf niet moet overschatten, moet je ook niet bescheiden zijn over je sterke punten. Sollicitanten die geen jobaanbieding in de wacht slepen, hebben vaak moeite om uit te leggen hoe ze hun unieke sterke punten toegepast hebben in concrete werksituaties. Het is niet altijd eenvoudig om te verwoorden hoe je bepaalde resultaten behaald hebt. Om tijdens het sollicitatiegesprek jouw sterke punten in de verf te kunnen zetten, is het belangrijk om op voorhand je carrière te evalueren en te denken aan momenten waarop je meer bereikt hebt dan wat initieel van je gevraagd werd.
Een passieve sollicitatiehouding
Wanneer je met een recruiter samenwerkt, krijg je jobs voorgesteld die aansluiten bij jouw vaardigheden en wensen. Het is echter niet voldoende om alleen maar te worden geïntroduceerd door de recruiter. Als je niet zorgvuldig nadenkt over de redenen waarom dit bedrijf of deze functie goed bij je past, zal je niet in staat zijn om je enthousiasme te tonen aan de hiring manager. Het is belangrijk dat je zelf ook aangeeft met welk type bedrijf of job jij het best matcht en dat je je redenen om te solliciteren duidelijk kenbaar maakt bij je potentiële nieuwe werkgever.
Een negatieve houding
Met een negatieve ingesteldheid verlaag je je kansen aanzienlijk om aangenomen te worden, zelfs wanneer je wel voldoet aan alle andere vereisten voor de functie. Sollicitanten met een positieve attitude, die tonen dat ze in staat zijn om in moeilijke situaties zelf oplossingen te vinden, zijn zeer geliefd bij hiring managers. Oefenen met typische interviewvragen kan helpen om een positieve indruk achter te laten en negativiteit te vermijden.
Slechte communicatieve vaardigheden
Effectieve communicatie is essentieel in vrijwel elke functie. Sollicitanten die uitblinken in hun werk kunnen meestal probleemloos communiceren met collega’s en mensen binnen de organisatie. Het is belangrijk om tijdens het sollicitatieproces correct te communiceren, stipt te zijn en de juiste toon en beleefdheid te hanteren.
Heb je meerdere afwijzingen ontvangen, geef dan de moed niet op. Overweeg of een van deze gemeenschappelijke kenmerken op jou van toepassing is en werk eraan om je kansen op een succesvolle jobswitch aanzienlijk te vergroten.
Lees ook:
Nerveus voor een sollicitatiegesprek? 6 tips!
Je werkpunten benoemen in een sollicitatiegesprek: zo doe je dat!