Op donderdag 21 april vieren we opnieuw secretaressedag, een traditie die al jarenlang meegaat. Waar bedrijfsleiders de voorbije twee jaar naar een virtueel alternatief zochten wegens de lockdown en het intensief thuiswerken, ziet het er naar uit dat we dit jaar deze traditie opnieuw kunnen oppikken. Maar is secretaressedag eigenlijk nog iets van deze tijd? En waarom zouden bedrijfsleiders zich beperken tot die ene dag in het jaar? Waardering tonen is immers élke dag van het jaar belangrijk, zowel naar je secretaresse als naar álle werknemers in de organisatie, zo vertelt staffing specialist Walters People.
Secretaressedag: waarom je personeel bedanken?
Secretaressedag is niet zomaar in het leven geroepen. Werkgevers kwamen er al snel achter dat een geschenkje de motivatie hoog houdt. Dat geldt niet alleen voor secretaresses, maar ook voor alle andere werknemers. Maar het is meer dan dat. Een geschenk als blijk van appreciatie versterkt immers de relatie tussen werkgever en werknemer en geeft medewerkers het gevoel van erkenning en waardering. En dat is net hetgeen waar professionals naar op zoek zijn. Bovendien is het een stimulans voor motivatie en productiviteit.
Er zijn nog andere redenen waarom het een goed idee is je personeel af en toe bedanken met een geschenk. Het is voor velen van hen een aangename verassing, die de dagelijkse routine op een positieve manier doorbreekt. Professionals die voor jou werken zullen ook het gevoel hebben dat ze je kunnen bedanken door net dat beetje extra werk te verrichten. Kortom: een win-win voor iedereen. Geef toe: iedereen is toch blij met een geschenk?
Traditioneel cadeau of moderner alternatief?
Als mensen denken aan een cadeau, zien ze waarschijnlijk een mooi ingepakt doosje met een lint voor zich. Tot voor kort werden secretaresses vooral letterlijk in de bloemetjes gezet met een mooi boeket of met chocolade. Maar er zijn ook andere manieren om medewerkers te bedanken. Een blijk van appreciatie en waardering kan bijvoorbeeld ook door meer vrijheid te bieden. Laat medewerkers bijvoorbeeld een dag extra van thuis uit werken. Telewerk speelt de dag van vandaag een erg belangrijke factor in de werknemerstevredenheid. Zolang afspraken goed worden nagekomen, kan telewerk een groot voordeel bieden.
Ook flexibele werkuren staan in de top 3 van factoren die bepalend zijn voor jobtevredenheid. Als werkgever kan je jezelf dus best zo flexibel mogelijk opstellen. Medewerkers combineren hun job door het hybride werk steeds meer met hun persoonlijk gezinsleven. Vinden jouw medewerkers het makkelijker om ’s ochtends vroeger te starten en ’s avonds vroeger te stoppen, of komen ze liever toch meerdere dagen naar kantoor, geef hen dan die vrijheid. Door je flexibel op te stellen, toon je vertrouwen in hen, en stel je hen gerust. Zo geef je je werknemers een niet-tastbaar geschenk, maar zal je hen toch je appreciatie tonen. Dat zal op zijn beurt een positieve invloed hebben.
Er zijn nog manieren om je team te belonen. Zo kan een teambrunch met verse koffiekoeken de meeste medewerkers wel bekoren. Werknemers zijn vandaag ook ambitieuzer dan vroeger. Door hen bijvoorbeeld extra opleidingen aan te bieden, bied je de mogelijkheid om hun vaardigheden bij te schaven. Voor ijverige professionals is dit dus een erg mooi cadeau. Tenslotte zijn er nog enkele extra’s die aan een job gebonden kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een sportabonnement of consumptiecheques die je werknemers kunnen gebruiken. Tussen deze alternatieven voor traditionele cadeaus, zal er zeker iets zitten waar je secretaresse, maar ook andere werknemers blij van zullen worden.
Gastartikel
Veel liefs,
Vanessa xxx