Review: IKEA Symfonisk tafellamp met wifi-speaker

Geplaatst door

Dit jaar heb ik een bijzonder kerstcadeau voor mijn vriend gekocht, namelijk de IKEA Symfonisk tafellamp met wifi-speaker. Stiekem heb ik mezelf en ons dochtertje er ook een plezier mee gedaan want we houden allemaal van muziek. De IKEA Symfonisk speaker is geen gewone speaker. Op het eerste zicht lijkt het een mooie design lamp, maar het is ook een wifi-speaker waarmee je muziek, radio en podcasts kan streamen. Wij hebben de IKEA speaker inmiddels een paar dagen in huis en we zijn heel enthousiast. Tijd voor een review!

ikea symfonisk tafellamp wifi speaker

IKEA Symfonisk tafellamp met wifi-speaker zwart – € 179 (A++)

De IKEA Symfonisk tafellamp met wifi-speaker is 21,6 cm breed, 40,1 cm hoog en 21,6 cm diep. De lamp weegt 5,17 kg en de snoerlengte is 150 cm. De tafellamp is verkrijgbaar in twee kleuren: wit en zwart. Ik heb de zwarte variant gekozen omdat die het beste in ons interieur past. Wij hebben de tafellamp op een lage kast in de woonkamer gezet, maar je kan ze ook op een bijzettafel, vensterbank of zelfs op je nachtkastje plaatsen. Hou er wel rekening mee dat je een stopcontact en een goede wifi verbinding nodig hebt.

Indien je geen goede wifi verbinding hebt is het ook mogelijk om de lamp aan te sluiten met een netwerkkabel. Als je graag een multi-room speakersysteem opzet, kan hij eenvoudig worden geïntegreerd met andere Sonos / Symfonisk producten. De tafellamp is namelijk een samenwerking tussen IKEA en Sonos. Je kan iedere speaker individueel bedienen dus je kan bijvoorbeeld muziek afspelen in de ene kamer terwijl de kinderen in een andere kamer naar een luisterboek luisteren. In het hele huis dezelfde muziek afspelen is ook mogelijk.

ikea symfonisk tafellamp speaker

Over de tafellamp

De tafellamp past heel mooi in ons interieur en ziet er heel modern uit. Op de website van IKEA las ik dat de glazen lampenkap met de mond is geblazen door een vakkundig handwerker. Dat maakt de tafellamp extra uniek! Voor de tafellamp heb je een energiezuinige led-lamp E14 nodig, die je apart kan kopen bij IKEA. Hiervoor raad ik één van de Tradfri led lampen aan (€ 14.99 – € 19.99), deze kunnen namelijk van kleur veranderen. Je kan er ook een afstandsbediening bij kopen (€ 15) waarmee je de lamp aan en uit kan zetten, kleuren kan kiezen (warm of koud licht) en dimmen naar de gewenste sfeer. De afstandsbediening bevat een batterij met een levensduur van ongeveer 2 jaar. Op de rechterkant van de speaker vind je een knop waarmee je het licht aan en uit kan doen. ’s Avonds kan je de lamp gewoon doen branden zonder dat je muziek hoeft te luisteren.

symfonisk tafellamp speaker ikea

tafellamp speaker symfonisk

Over de wifi-speaker

Met de Symfonisk wifi-speaker kan je muziek, radio en podcasts streamen van je netwerk en streamingdiensten. De wifi-speaker ondersteunt alle grote diensten voor het streamen van muziek (Youtube, Spotify Free, Spotify Premium, Apple Music…). Je kan muziek, radio en podcasts streamen via wifi zonder onderbrekeningen van bijvoorbeeld telefoongesprekken of berichten. De muziek blijft ook doorgaan als je smartphone of tablet niet in de buurt is.

Ook handig om te weten: voor je de speaker kan gebruiken, moet je deze eerst instellen via de Sonos app. Je kan deze app vinden via Google Play of de App Store. De muziek kan je voornamelijk regelen via je smartphone, maar je kan ook de bediening onderaan de speaker gebruiken.

En dan het belangrijkste: hoe is de kwaliteit van de speaker? Eén woord: ZALIG! De speaker heeft een rijk en helder geluid dat de hele ruimte vult. Ook de bass is perfect. Als je, net als ik, iemand bent die van een mooie bass houdt, dan ga je deze speaker geweldig vinden. Tot nu hebben we de speaker nog niet volledig open kunnen zetten omdat ons dochtertje (2 jaar) altijd thuis is. Maar op basis van wat we al hebben gehoord, gaat de speaker écht luid. Ideaal voor als je van feestjes houdt of als je de muziek gewoon graag eens volle bak zet.

ikea symfonisk tafellamp

ikea symfonisk afstandsbediening

Wat vinden we ervan?

Ik ben heel blij dat ik deze IKEA tafellamp met speaker heb gekocht. Ook mijn vriend is heel enthousiast over ons nieuwste technische snufje. De tafellamp heeft een mooie, moderne uitstraling waardoor ze perfect in ons interieur past. Ook over de speaker zijn we heel enthousiast. Het is zalig om muziek zo mooi helder te horen. En van die bass gaat mijn hartje sowieso sneller slaan, love it! De lamp is ook heel gebruiksvriendelijk dus dat zit ook goed. Ja, wat ons betreft is deze tafellamp met speaker zeker het geld waard. Het is een item waar we (hopelijk) lang plezier aan zullen hebben!

Volg mijn blog via Facebook of Bloglovin

Veel liefs,
Vanessa xxx