Waarom is foliumzuur zo belangrijk?

Geplaatst door
Onlangs heb ik een artikel gedeeld met interessante weetjes over magnesium. Vandaag wil ik het graag hebben over foliumzuur, oftewel vitamine B11. Wat is foliumzuur en waarom is het zo belangrijk voor ons lichaam? Wat zijn de voordelen? Waar zit foliumzuur in? En wat zijn de symptomen van een tekort? 
 

1. WAT IS FOLIUMZUUR?
Foliumzuur, ook bekend als vitamine B11, is een onmisbare vitamine voor je lichaam. Deze vitamine wordt niet door het lichaam aangemaakt, maar neem je op via het voedsel dat je eet. In puntje 3 vertel ik hier meer over. 
 
2. WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN FOLIUMZUUR?
De voordelen van foliumzuur zijn erg belangrijk. Deze vitamine heeft belangrijke functies in het lichaam. Als eerste is deze vitamine nodig voor de groei en goede werking van het lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Daarnaast bevordert deze vitamine ook de opname van ijzer in het lichaam. Ook heeft deze vitamine een functie op het vlak van ons zenuwstelsel. 
 
Omdat deze vitamine zo belangrijk is voor het zenuwstelsel nemen zwangere vrouwen of vrouwen die zwanger willen worden extra foliumzuur in. Dit is vooral om een gezonde ontwikkeling van het zenuwstelsel van de ongeboren baby te bewerkstelligen. Ook kan deze vitamine aangeboren afwijkingen bij de baby voorkomen, zoals bijvoorbeeld een hazelip, open gehemelte of open ruggetje. Extra foliumzuur innemen tijdens de zwangerschap is aangeraden omdat je zelfs met een heel gezond voedingspatroon niet voldoende van deze vitamine inneemt voor een goede ontwikkeling van de baby. Vraag hierover meer informatie bij je huisarts of gynaecoloog. 
 

3. WAAR ZIT FOLIUMZUUR IN?
Deze vitamine komt voor in allerlei voedingsmiddelen zoals aardappelen, eieren, (groene) groenten zoals brocolli en spinazie, brood, volkorenproducten, vlees en zuivel. De aanbevolen hoeveelheid foliumzuur voor volwassenen is 300 microgram per dag. Wanneer je gezond en gevarieerd eet, krijg je normaal gezien wel voldoende van deze vitamine binnen. 
 
4. WAT ZIJN DE SYMPTOMEN VAN EEN FOLIUMZUURTEKORT?
De klachten die optreden als gevolg van een foliumzuurtekort situeren zich vooral op vlak van de spijsvertering. Denk aan symptomen zoals maagpijn, maagzuur en misselijkheid. Doordat de maag voor problemen zorgt kan je ook minder eetlust hebben. Andere klachten hebben vooral te maken met het zenuwstelsel en een minder goede opname van ijzer: hoofdpijn, duizeligheid, een verminderde weerstand, vermoeidheid en slaapproblemen.

Wil je weten of je een foliumzuurtekort hebt, ga dan naar je huisarts om je bloed te laten checken. Mocht je een tekort hebben, dan kan dit eenvoudig behandeld worden door het innemen van supplementen met extra foliumzuur. Hierdoor zullen de symptomen van het tekort stilaan verdwijnen en zal je je weer beter gaan voelen!

Veel liefs, 
Vanessa xxx

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.