Tips voor moeilijke slapers

Geplaatst door
Ik ben best een moeilijke slaper. In slaap vallen gaat meestal goed, maar ’s nachts word ik meerdere keren wakker. Heel vervelend! Toch heb ik in de loop der jaren al wat dingen gevonden die mij helpen om beter te slapen. Omdat ik vast niet de enige ben met slaapproblemen, leek het mij een goed idee om mijn tips met jullie te delen. Misschien zit er wel iets tussen wat de moeilijke slapers onder jullie kan helpen!
 

★ Niet iedereen heeft 8 uur slaap nodig. Slaap zoveel als nodig is om je de volgende dag uitgerust en fris te voelen. Teveel tijd in bed spenderen leidt tot onderbroken en oppervlakkige slaap. Het kan leerzaam zijn om een tijdje op te schrijven om hoe laat je gaat slapen, hoelang je wakker ligt, hoe laat je opstaat, hoe uitgerust je de volgende morgen bent… Zo kom je meer te weten over de hoeveelheid slaap die je nodig hebt.
★ Een vast slaap-waakritme is ontzettend belangrijk. Ga daarom zoveel mogelijk rond hetzelfde uur slapen en sta rond hetzelfde uur op, ook in het weekend. Dit helpt om een vast ritme te ontwikkelen en het bevordert tevens de kwaliteit van de slaap. Eén nachtje minder slapen kan geen kwaad, maar maak er geen gewoonte van.
 
Probeer om alleen in bed te slapen en niet elke avond voor televisie in slaap te vallen. Ook veel dutjes overdag kunnen je slaap-waakritme ontregelen en een goede nachtrust belemmeren. Als je toch een dutje wil doen, doe dit dan voor 15 uur en zorg ervoor dat het dutje niet langer duurt dan 45 minuten.
 
★ Je activiteiten overdag beïnvloeden sterk je nachtrust. Zorg daarom voor een goede afwisseling tussen inspanning en ontspanning. Dagelijkse lichaamsbeweging in de ochtend of vroege namiddag verbetert de slaap. Inspannende activiteiten vlak voor het slapengaan kunnen het inslapen echter tegenwerken. Ga zeker niet sporten vlak voor het slapengaan.
 
★ Zorg voor een rustige en comfortabele slaapomgeving. Slaap in een donkere kamer. Heb je geen rolluiken? Dan kunnen verduisteringsgordijnen misschien een oplossing bieden. Hier kun je alvast kiezen uit een groot assortiment kleuren en manuele of afstandsbediening. Verder is het belangrijk dat je kamer geluidsarm is. Als dit niet het geval is, dan kun je misschien eens oordopjes proberen.
 
★ Probeer te ontspannen voor het slapengaan. Geniet van een warm bad, doe een gezichtsmaskertje of lees een boek. Neem je problemen niet mee naar bed, maar zorg ervoor dat je ze op de één of de andere manier buiten de slaapkamer houdt door er bv. over te praten of te schrijven.
 
★ Een laatste tip: zet de wekker buiten zicht als het geluid je hindert of als je de neiging hebt om voortdurend naar de wekker te kijken. Het werkt erg stresserend om te zien dat je bv. nog maar twee uurtjes mag slapen.  
 
Heb jij nog voor moeilijke slapers?
 
Veel liefs,
Vanessa xxx

27 reacties

  1. Wauw, dit is zoo handig. Ik kan dit echt goed gebruiken zeker in de vakantie is het voor mij belangrijk een goed ritme aan te houden. Zelf vind ik het ook fijn een soort van slaapspray met lavendel geur op mijn kussen te spuiten, dat werkt echt!

  2. Handige tips hoor! Ik heb opzich geen slaapprobleem, maar ik val slecht in slaap. Het licht eraan bij de ene helpt iets warms drinken zoals melk of muziek opzetten.

  3. Ik heb ook lang problemen gehad met in slaap komen, totdat ik ASMR video´s ontdekte! Deze zijn bedoelt om je te laten ontspannen en ze helpen mij heel goed om m´n hoofd leeg te maken en in slaap te vallen

  4. Hele handige tips. Gelukkig heb ik hier geen last van maar weet hoe vervend dit is. Ik heb een slaapstorenis 2 jaar geleden gehad en kreeg precies deze tips mee. Ik moest weer opnieuw leren slapen.

  5. Ik heb er de laatste dagen erg last van. Geef me er maar aan over, alleen niet handig. Niet zo slim ook om nu nog achter me laptop te zitten haha..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.