Mijn tips voor meer energie

Geplaatst door
Het mag dan nog officieel zomer zijn, maar van de zon is momenteel niet veel te zien. Integendeel, het lijkt wel herfst! Het is donker, koud en we krijgen de ene regenbui na de andere. Ik ben daar heel gevoelig voor. Bij zo’n slecht weer heb ik eigenlijk alleen maar zin om de hele dag in pyjama rond te hangen, televisieseries te kijken en warme chocolademelk te drinken. Maar goed, dat luie leventje kan natuurlijk ook niet blijven duren. Gelukkig heb ik enkele dingen die mij helpen om meer energie te krijgen. Omdat ik vast niet de enige ben die op dit moment een dipje heeft, heb ik mijn tips in dit artikel samengevat. Misschien zit er wel iets tussen waar je iets aan hebt. Lees hier mijn tips voor meer energie!
 

 Structuur in de dag

 
Tips voor meer energie? Als het slecht weer is, dan heb ik ’s morgens echt geen zin om uit bed te komen. Maar wegens allerlei verplichtingen kan ik het nu eenmaal niet maken om tot de middag in bed te blijven liggen. Daarnaast is het gewoon ontzettend belangrijk om structuur in de dag te hebben en op tijd op te staan zodat je ’s avonds ook op tijd naar bed kan. Op die manier ontwikkel je een goed waak- en slaapritme, wat alleen maar een positief effect heeft op je humeur.
 
 Naar buiten gaan
 
Hoe verleidelijk het ook is om de hele dag onder je fleece dekentje te zitten, probeer toch iedere dag even naar buiten te gaan. Zelf vind ik het fijn om een kleine wandeling te gaan maken, eventueel in combinatie met boodschappen doen. Zo heb ik toch een beetje beweging en vang ik ondertussen ook veel licht op. Het is immers belangrijk om ieder straaltje zonlicht mee te pikken. Uit zonlicht maakt onze huid vitamine D aan, en deze vitamine speelt een rol bij de productie van hormonen die een positieve invloed hebben op je gemoedstoestand.

 ★ Voldoende licht binnen


Als het buiten bewolkt en donker is, dan ziet de woonkamer er natuurlijk ook donkerder uit. Hierdoor is onze biologische klok in de war en zullen we ons sneller moe en futloos voelen. Daarom is het van belang dat er binnenshuis voldoende licht is. Vandaag de dag bestaat daar een handige oplossing voor. Zo heeft VELUX daglichtspots waardoor ook de donkere hoekjes van je huis het daglicht zien. Dit zal er voor zorgen dat je opgewekter bent en meer van de dag kan genieten.

 Eet gezond en gevarieerd


Bij regen en koude ruilen we frisse salades in voor lekkere stoofpotjes. Dat mag, maar wissel zware kost ook af met lichtere voeding. Daarnaast zijn fruit en groenten heel belangrijk. Om een energiedip te voorkomen kan je verse soep maken. Dit is ideaal als tussendoortje! Snoep en snacks beperk je beter tot een minimum. Deze zorgen vaak voor een snelle energiekick, maar helaas draait je energiepeil kort daarna met dezelfde snelheid. Naast een gezonde en gevarieerde voeding, is het ook belangrijk om een regelmatig eetpatroon te hebben. Sla zeker geen maaltijden over en probeer altijd rond hetzelfde tijdstip te eten. 

 Zorg voor jezelf


Net op sombere dagen is het van belang dat je goed voor jezelf zorgt. Verwen jezelf! Als je jezelf aandacht geeft, dan krijg je er ook een goed gevoel van. Persoonlijk kan ik er echt van genieten om in een lekker warm bad met veel badschuim te liggen, een gezichtsmaskertje aan te brengen of om eens goed te gaan shoppen. Het maakt niet uit wat je doet, als je er maar gelukkig van wordt! 

Heb jij nog tips voor meer energie?
 
Veel liefs,
Vanessa xxx

19 reacties

  1. Wat een handige tips, je denkt er niet zo snel overna maar de kleine dingentjes kunnen echt helpen, ik zal door deze tips zoveel mogelijk uit mijn dag kunnen halen, heel erg fijn!

  2. Leuk artikel! Met dit weer heb ik ook altijd zin om gewoon een hele dag lekker binnen te zitten. Toch ga ik minstens 1x per dag naar buiten. Ik heb het gewoon nodig om me goed te blijven voelen.

  3. handige tips, die ik wel heel herkenbaar vind…wat zelf voor mij iet heel belagrijks vind is jezelf niet omringen met negatieve mensen…daar word je namelijk echt heel lichamelijk en geestelijk moe van…

  4. Fijne tips! Ik zorg zelf voor een goede balans tussen rust en activiteit. Eerst had ik 4 avonden in de week vol staan met afspraken. Maar nu zijn het er hooguit 2 per week. Sporten helpt ook om meer energie te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *