Werken in de zorg: zo combineer je het met een eigen leven!

Geplaatst door

Veel vrouwen werken in de zorg en doen dat ook met liefde. Werken in de zorg is een baan die ontzettend veel genoegdoening kan geven, mensen helpen geeft immers een goed gevoel. Werken in de zorg kan echter ook stressvol zijn en je loopt het risico je werk te veel mee naar huis te nemen. Zo houdt je met een baan in de zorg, werk en privé goed in balans.

werken in de zorg

Ga met plezier naar je werk

Werken in de zorg is zwaar. Daarom is het belangrijk dat je met plezier naar je werk gaat, anders houd je het simpelweg niet vol. We hebben allemaal wel eens geen zin om naar ons werk te gaan, maar als je elke dag met tegenzin vertrekt en je eenmaal op werk de uren wegtelt, dan zit je niet op je plek. Kijk als dat het geval is naar een andere zorg vacature. Misschien past de zorg prima bij je, maar moet je bijvoorbeeld juist met ouderen werken in plaats van met jonge kinderen.

Houd op gezette momenten werk en privé gescheiden

Als je een gezin of partner hebt waar je in de avond thuiskomt is het verleidelijk om te ventileren over je werk. Dat is logisch, je hebt waarschijnlijk een stressvolle dag achter de rug. Probeer echter ook momenten uit te zoeken waar het niet over werk gaat. Zeg bijvoorbeeld dat je voor het eten even mag ventileren, maar dat het tijdens en na het eten over iets anders gaat. Zo hou je ook een leven en interesses buiten je werk.

Let op je slaapritme

Het zwaarste aspect aan werken in de zorg zijn misschien wel de nachtdiensten. Draai jij regelmatig nachtdiensten? Dan weet je dat dit een aanslag is op je slaapritme. Zorg dat je voor je nachtdienst al 1-2 uur geslapen hebt. Eet na je nachtdienst een eiwitrijk ontbijt en probeer nog 6 uurtjes te slapen. Moeite met slapen overdag? Schaf goede oordoppen aan en installeer verduisterende gordijnen. Vermijd slaapmiddelen, hier raak je binnen de kortste keren afhankelijk van. Zit je laatste nachtdienst er voorlopig op? Maak na het slapen overdag een flinke wandeling. Zo kun je je biologische klok enigszins herstellen.

Let op je eigen mentale gesteldheid

Tot slot: zeker wanneer je met kwetsbare mensen werkt, kan werken in de zorg best een mentale uitdaging zijn. Misschien zijn de mensen op jouw afdeling heel ziek, oud of somber. Blijf daarom door bovenstaande tips goed op jezelf letten en wees niet bang om aan de bel te trekken bij een leidinggevende of bij de dokter. Het is helemaal niet gek als je met iemand wil praten na een heftige gebeurtenis op je werk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *