Wat doet en wat verdient een receptionist?

Geplaatst door

De receptionist is meestal de eerste persoon die je ziet wanneer je een organisatie binnenwandelt, of de eerste stem die je hoort wanneer je telefoneert. Maar een receptionist doet zoveel meer dan bezoekers verwelkomen en de telefoon opnemen. Yanna Van Theemsche, consultant bij staffing specialist Walters People, licht toe wat de functie zo interessant maakt, hoeveel je als receptionist kan verdienen en welke doorgroeimogelijkheden er zijn.

wat verdient een receptionist

Wat doet een receptionist precies?

“Allereerst is het belangrijk om weten dat de functie van receptionist in elk bedrijf een beetje verschillend is. In sommige gevallen valt het takenpakket samen met die van onthaalmedewerker of telefonist(e), maar vaak houdt de functie meer in dan dat. Het is inderdaad mogelijk dat het verwelkomen van bezoekers en het beantwoorden van telefoons tot je voornaamste taken behoren.”

“Daarnaast houdt de receptionist zich vaak ook bezig met andere administratieve taken zoals meetings organiseren en inplannen in de agenda’s, kantoormateriaal bestellen, aankooporders en facturatie opvolgen, en staat hij of zij in nauw contact met leveranciers. Het gaat dus om een zeer veelzijdig beroep. Het menselijke aspect dat erbij komt kijken, is wat deze functie zo uniek maakt. Je bent als het ware het visitekaartje van het bedrijf, want klanten komen vaak eerst in contact met jou, vooraleer je hen doorverwijst naar de juiste persoon,” zegt Yanna.

Welke opleiding en vaardigheden zijn onmisbaar voor een receptionist?

“Een bachelor diploma is een troef, maar zeker geen must om als receptionist aan de slag te gaan. Maar uiteraard kan er een verschil zijn in salaris wanneer je wél zo’n diploma op zak hebt. Als receptionist ben je de schakel tussen bezoekers en medewerkers. Het is daarom essentieel dat je te allen tijde vriendelijk bent naar klanten toe, zowel face-to-face als aan de telefoon.”

“Daarnaast is het ook belangrijk dat je de organisatie door en door kent, en dat je weet welke rol iedereen vervult. Zo kan je klanten snel en correct verder helpen. Doordat je met verschillende mensen dagelijks in contact staat, moet je je vlot kunnen uitdrukken in verschillende talen. Meestal wordt er een goede kennis van het Nederlands en het Frans gevraagd.”

“Werk je voor een grote internationale organisatie die vaak bezoekers uit het buitenland ontvangt, dan is een goede kennis van het Engels uiteraard ook onmisbaar. Houdt jouw rol ook administratieve taken in, dan is een goede kennis van MS Office (Word, Excel, Outlook,…) en eventueel een ERP-systeem eveneens nodig. Sta je ook in voor het opvolgen van offertes en facturatie? Dan ben je uiteraard zo ordelijk en nauwkeurig mogelijk. Tenslotte is een goede receptionist iemand die vlot en duidelijk kan communiceren naar collega’s en leidinggevenden, iemand die proactief is en probleemoplossend denkt.”

Hoe is de vraag naar receptionisten op de Belgische arbeidsmarkt?

Tijdens de coronapandemie lag de vraag naar receptionisten historisch laag, net omdat we massaal van thuis uit moesten werken. Maar zodra de maatregelen rond verplicht thuiswerk opgeschort werden, zagen we de vraag opnieuw flink toenemen: dit jaar lag het aantal gepubliceerde vacatures maar liefst 59% hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Yanna: “Dat heeft vooral te maken met het feit dat je als receptionist niet echt van thuis uit kan werken. Om bezoekers te onthalen is een fysieke aanwezigheid noodzakelijk. Nu er terug meer van op kantoor wordt gewerkt, zien we hoe erg we die persoonlijke verwelkoming gemist hebben.”

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden van een receptionist?

De communicatievaardigheden, talenkennis, en andere skills die je als receptionist ontwikkelt, vormen een uitstekende basis voor tal van andere functies. “Je kan bijvoorbeeld perfect doorgroeien naar een puur administratieve functie, waarbij je focus verschuift naar andere taken zoals facturatie en het afhandelen van offertes bijvoorbeeld.”

“Heb je nog meer ambitie en wil je graag meer verantwoordelijkheden dan kan je op termijn ook teamleader van de receptie worden, wanneer de ploeg uit meerdere personen bestaat of zelfs office manager worden. Ook dat is een heel dynamische en boeiende job. Je zorgt er onder andere voor dat alle zaken achter de schermen soepel verlopen. Dat betekent bijvoorbeeld: het kantoor op orde houden, vergaderingen plannen en organiseren, ondersteuning bieden aan het management, helpen bij evenementen… Je kan als receptionist dus zeker nog allerlei kanten uit in je verdere carrière”, aldus Yanna.

Wat verdient een receptionist? 

Een receptionist met 0 tot 3 jaar ervaring kan tussen 2000 en 2500 euro bruto per maand verdienen, zo blijkt uit de meest recente Walters People Salary Survey. Professionals met 3 tot 6 jaar ervaring binnen deze functie mogen rekenen op een loon van tussen de 2300 en 3000 euro. Receptionisten met meer dan 6 jaar ervaring, kunnen hun bruto maandloon zelfs zien oplopen tot 3300 euro.

“De extralegale voordelen die je als receptionist mag verwachten, kunnen opnieuw erg verschillen van sector tot sector. In bijna alle gevallen krijg je naast een vast maandloon ook maaltijdcheques. In sommige organisaties krijg je daar bovenop nog een representatievergoeding, een hospitalisatieverzekering en/of een groepsverzekering bij. Het feit dat dit het pakket aan voordelen bedrijfs- of sectorgebonden is, brengt vaak toffe, niet alledaagse extra voordelen met zich mee. Denk hierbij bijvoorbeeld aan extra korting op de producten die de organisatie verkoopt.”

Gastartikel

Veel liefs,
Vanessa xxx