Staan jouw social media in de weg van je volgende job?

Geplaatst door

Voor zowat iedereen spelen sociale media een belangrijke rol in zowel het privé- als beroepsleven. Niet iedereen beseft echter dat sociale media ook een impact kunnen hebben op het vinden van een nieuwe job. De eerste indruk is erg belangrijk, en tegenwoordig kunnen werkgevers al een mening over je vormen nog voor je op gesprek komt, door gewoon even je online profielen te bezoeken. Hoe zorg je ervoor dat jij online een goede indruk achterlaat? En hoe kan jij het meeste uit sociale media halen om je carrière te ontwikkelen? Robert Walters geeft enkele tips per kanaal.  

nadelen van social media voor bedrijven

Organisaties werven via social media 

Niet enkel kandidaten gebruiken sociale media. Ook bedrijven gaan er op zoek naar de ideale kandidaat. Meer dan de helft van de werkgevers zou de social media profielen van potentiële werknemers raadplegen alvorens hen aan te werven. Dat gebeurt vooral via LinkedIn, maar de kans bestaat zeker dat je toekomstige werkgever toch ook eens op je andere sociale mediaprofielen kijkt.   

LinkedIn 

LinkedIn is een van de belangrijkste professionele sociale-media kanalen. Het wordt beschouwd als een plek voor professionals om in contact te komen met anderen in hun vakgebied, onderwerpen te bespreken met betrekking tot hun branche en hun online reputatie op te bouwen. Veel werkgevers zullen dan ook eerst op LinkedIn kijken om een beeld van iemand te krijgen voordat ze besluiten of ze hem of haar een gesprek aanbieden of niet. 

Je LinkedIn-account kan je eigenlijk zien als een soort online versie van je CV.  Zorg er dus voor dat je LinkedIn profiel volledig is ingevuld en up-to-date is, inclusief je opleiding en werkverleden. Gebruik daarnaast je profiel om de belangrijkste verantwoordelijkheden en verwezenlijkingen in je carrière te benadrukken en de aandacht van een werkgever te trekken. Ook lid worden van groepen die relevant zijn voor je vakgebied kan helpen om je doen op te vallen. 

Facebook 

70% van de werkgevers vindt dat Facebook moet worden gebruikt voor persoonlijke interacties en niet voor professionele. Toch is ervoor zorgen dat je Facebookpagina niet toegankelijk is voor mensen buiten je sociale kring een verstandige voorzorgsmaatregel. Zorg er zeker voor dat je weet wat anderen op je pagina kunnen zien. Blijf op de hoogte van de privacy-instellingen van Facebook en zorg ervoor dat je foto’s, berichten en tags zo veel mogelijk verborgen blijven voor mensen die geen vrienden zijn. 

Er zijn gevallen bekend van mensen die hun job verloren op basis van opmerkingen of berichten die ze op Facebook hebben geplaatst. Je post dus best niets wat je werkgever niet mag zien en gebruik gewoon je gezond verstand. Als er iets is wat je dwars zit, spreek er dan over met je manager, zodat hij of zij kan helpen het probleem op te lossen, maar plaats het zeker niet op sociale media. 

Twitter en Instagram 

Tenzij je in een marketing-, digitale of communicatierol werkt, worden deze kanalen, net als Facebook ook meer geschikt geacht voor persoonlijk gebruik. Voor digitale marketeers en communicatieprofessionals kan een actieve aanwezigheid op Twitter en Instagram een sterk verkoopargument zijn voor toekomstige werkgevers. Wanneer je betrokken bent bij online discussies die betrekking hebben op je vakgebied, laat je zien dat je verstand hebt van sociale media met vaardigheden die je kunt overdragen naar een marketingfunctie. 

Voor professionals in andere sectoren kan het, net zoals bij Facebook, belangrijk zijn om je account te beschermen. Het is mogelijk om persoonlijke informatie te verbergen voor het publiek op deze platformen. Houd er rekening mee dat werkgevers zelfs vanuit een privé-profiel nog informatie kunnen halen. Denk bijvoorbeeld aan je profielfoto of de tekst die je in je bio schrijft.  Maar wanneer je met alle voorgaande stappen rekening houdt, zal de kans dat je niet op gesprek mag komen door je online profielen al een stuk kleiner zijn. 

Gastartikel

Veel liefs,
Vanessa xxx