Gastartikel – Heb jij ook altijd een goed excuus om dingen thuis of op het werk uit te stellen tot het allerlaatste moment? Hoe vaak heb je al meegemaakt dat een factuur te laat betaald werd omdat je het telkens uitstelde? “Want, als ik het vandaag niet doe, doe ik het morgen (misschien) wel…” Dit is typisch uitstelgedrag. Sommige mensen laten zich gemakkelijk verleiden door dingen op de lange baan te schuiven. Maar dergelijk gedrag kan vervelend zijn voor collega’s of dierbaren. Daarom zet staffing specialist Walters People graag 4 tips op een rij die je zullen helpen om dit uitstelgedrag aan te pakken.
1. Organiseer je taken in stappen
Allereerst, om te stoppen met uitstellen, moet je er ook iets wíllen aan doen. Stel – om te beginnen – vast op welke momenten van de dag je het meest productief bent. Maak vervolgens een to-do lijst. Rangschik alle taken in volgorde van belangrijkheid en/of urgentie. Vergeet niet de tijd erbij te vermelden die je denkt nodig te hebben om elke taak te voltooien, maar overschat de duur niet, zodat je niet ontmoedigd raakt. Aarzel niet om je taken zo gedetailleerd mogelijk te beschrijven. Hoe meer de taak in stappen wordt opgedeeld, hoe makkelijker het zal zijn om aan de slag te gaan.
Vaak is het moeilijkste deel beginnen. Bereid je dus voor en stel rituelen op zodat je uitstelgedrag geen kans geeft. Wanneer je bijvoorbeeld een onkostennota moet indienen, start dan de de terugbetalingsprocedure die door je werkgever is ingesteld zodra de betaling is verricht. Op die manier ben je meteen af van een taak die al dagen op je to-do lijst had kunnen staan. Denk er dus aan om elke avond je takenlijst te controleren en bij te werken voor de volgende dag.
2. Vermijd afleiding
Er zijn veel bronnen van afleiding: telefoon, email, sociale netwerken, televisie, collega’s… Om het uitstellen te stoppen, dien je de nodige tijd te reserveren waarop je je kunt afzonderen zonder schermen die niet nodig zijn om je taak te voltooien. Op die manier blijf je gefocust tot je je doel bereikt. Onthoud dat elke keer dat je je concentratie verliest, je werktijd toeneemt.
Moet je tegen de volgende dag een verslag afmaken? Zet je telefoon- en computermeldingen uit om multitasken te voorkomen en zonder je af op een rustige plek. Je kan ook een regelmaat instellen in het controleren van je e-mails bijvoorbeeld. Controleer ze op een bepaalde tijd of zodra de taak is voltooid. Op die manier kan je ze één voor één beantwoorden, zonder ze uit te stellen tot later.
3. Beloon jezelf en neem pauzes
Je hebt een groot project gekregen en de deadline nadert, maar je weet niet hoe je het moet doen? Om hardnekkig uitstelgedrag te overwinnen, kan je best in fasen werken. Daartoe moet van tevoren worden vastgesteld hoeveel taken in elke fase moeten worden uitgevoerd. Zodra een fase is voltooid, geef jezelf dan een beloning. Plan pauzes in na het voltooien van verschillende taken. Je kunt deze ook zien als je beloningen. Zij zullen je duidelijkheid verschaffen en je gemotiveerd houden om je doelen te bereiken.
4. Wees niet te streng voor jezelf
Uitstelgedrag is nog altijd menselijk gedrag. Geef jezelf niet de schuld, maar voer de taken die je hebt volbracht en de stappen die je hebt gezet om in de goede richting te gaan. Bepaal kleine acties die je snel kan uitvoeren. Deze eerste activiteit zal je motiveren om de inspanning vol te houden en energiek te blijven. Een goede nachtrust, een evenwichtig dieet en lichaamsbeweging zullen je eveneens helpen om uitstelgedrag te verminderen. Geen excuses meer, iedereen kan zijn uitstelgedrag verminderen!
Lees ook: Productief werken: zo blijf je afleidingen de baas doorheen de werkdag