woensdag 11 januari 2017

10 tips om beter te slapen

Een goede nachtrust is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Heel wat mensen hebben moeite met inslapen of doorslapen, liggen 's nachts te woelen of staan 's morgens doodmoe op. Ook ik heb hier regelmatig last van. Toch heb ik met de tijd enkele tips ontdekt om beter te slapen en die wil ik vandaag graag met jullie delen.    

tips om beter te slapen bron gezondnu

1. EEN VASTE ROUTINE

Alles begint bij het volgen van een vaste routine. Ga zo veel mogelijk rond hetzelfde tijdstip slapen en sta rond hetzelfde tijdstip op. Zo bouw je een vast slaap-waakritme op en verbeter je de kwaliteit van je slaap. Probeer je aan die regelmaat te houden, ook tijdens weekends en vakanties.  

2. BEWEGEN

Regelmatig bewegen zorgt voor een betere nachtrust, maar sport niet té laat. Sporten stuurt je adrenalinepeil namelijk de hoogte in. Begin dus niet aan je fitnessoefeningen vlak voor het slapengaan. Hierdoor ga je je net fitter voelen in plaats van slaperig. Het is beter om een rustmoment in te lassen, zie volgend puntje. 

3. ONTSPANNEN MAAR!

Bouw een rustmoment in voor je gaat slapen. Laat alle multimedia even voor wat het is en neem de tijd om helemaal te ontspannen. Dit kan bijvoorbeeld door het nemen van een douche of een warm bad, het lezen van een boek of een deugddoende massage van je partner. 

4. LET OP MET ETEN EN DRINKEN

Ga nooit met een volle maag naar bed. Let ook op wat je eet en drinkt voor het slapengaan. Alcohol, koffie, cola en chocolade hebben een opwekkend effect en kan je dus beter vermijden. Drink liever een tas warme thee of melk.  

5. MAAK JE SLAAPKAMER AANGENAAM

Maak van je slaapkamer een rustige en aangename plek die enkel dient om te slapen. Plaats geen televisie of andere apparatuur die niet in een 'rustruimte' thuishoort. Zorg ook voor een goede verduistering, zodat er zo weinig mogelijk licht binnen kan. In een donkere kamer kan je veel beter en sneller in slaap vallen. Je kunt hiervoor o.a. gebruik maken van de VELUX verduisteringsgordijnen van goede kwaliteit, in veel uitvoeringen en kan tegen een stootje!

velux verduisteringsgordijnen bron veluxshop.be

6. DE WEKKER

Zet de wekker buiten zicht als het geluid of licht je hindert of als je de neiging hebt om voortdurend naar de wekker te kijken. Vooral dit laatste kan voor onnodig veel stress zorgen als je weet hoe lang je al wakker ligt of hoe weinig uren je nog kunt slapen vooraleer je weer moet opstaan.

7. OORDOPJES

Onrustige partners en snurkers kunnen de nachtrust van iemand goed verpesten. Het gevolg is meestal slecht slapen. In sommige gevallen kan het nodig zijn om apart te slapen, maar oordopjes kunnen ook al een goede oplossing bieden. 

8. SCHRIJF ALLES OP

Kan je niet slapen omdat je ligt te piekeren? Neem dan een notitieboekje en schrijf alles op waar je op dat moment aan denkt, bijvoorbeeld problemen, to-do lijstjes of dingen die je absoluut niet mag vergeten. Hierdoor zal je meer rust in je hoofd krijgen en beter in slaap kunnen vallen.

9. BLIJF NIET PIEKEREN 

Als je voelt dat je echt niet in slaap raakt, blijf dan niet piekeren, maar sta dan na een halfuurtje op en doe even iets anders tot je slaperig wordt. Een paar bladzijden van een boek lezen kan al volstaan.


10. DAGELIJKS VERLUCHTEN

Een laatste maar niet onbelangrijke tip is om je slaapkamer dagelijks te verluchten zodat er voldoende zuurstof aanwezig is. Je kunt je raam de hele dag op een kiertje zetten, maar je kunt nog beter verluchten door het gedurende een kwartiertje volledig open te zetten. Verlucht ook je bed door je lakens overdag open te leggen. 

slaapkamer verluchten

Heb jij nog tips om beter te slapen?

Veel liefs,
Vanessa xxx

7 opmerkingen:

  1. Wat bij mij altijd hielp was ademhalingsoefeningen. Die deed ik dan net voor het slapen, tijdens ademhalingsoefeningen daalt je hartslag waardoor je slaperiger wordt. Helaas ben ik de laatste tijd zo moe dat ik 24/7 kan slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant artikel om te lezen ik denk dat er ook een soort plant is die je in de slaapkamer kan plaatsen die de slaap bevorderd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel fijne tips! Dat met sporten hoorde ik inderdaad ook laatst, dus daar ben ik nu veel bewuster mee bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn moeder lucht altijd de hele dag het huis haha.. ik word er zelfs een beetje chagerijnig van omdat mijn kamer dan zo onwijs koud is..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goeie tips. Momenteel heb ik wat slaaptekort met de baby 😞

    BeantwoordenVerwijderen