Stress herkennen en wat doe je eraan?

Geplaatst door
Stress: er wordt veel over gesproken, maar wat houdt het nu eigenlijk in en wanneer is stress niet meer gewoon en wordt het een burn-out met alle nare gevolgen die daar bij horen? Stress hoort bij het leven. Iedereen heeft het wel eens druk en ervaart een gespannen gevoel. Hierdoor presteer je juist beter. Niks aan de hand dus, zolang het bij een korte periode blijft. Je lichaam komt weer gewoon tot rust en je kunt dus heel normaal deel nemen aan het leven. Blijf je echter onder stress staan en zijn de ontspannen momenten heel kort? Dan spreek je van chronische stress. In dit artikel lees je meer over burn out symptomen.
stress burn-out HSP

OVERSPANNEN

Wordt het hierdoor moeilijk om deel te blijven nemen aan het dagelijks leven? Ervaar je steeds meer lichamelijke klachten zoals chronische vermoeidheid, slapeloosheid, vermoeide spieren, uitputting, hoofdpijn, darmproblemen, verhoogde bloeddruk en een snelle hartslag? Heb je daarnaast ook psychische klachten zoals concentratieproblemen, opgejaagd gevoel, angstig, verward en loop je maar te piekeren? Heb je nergens zin meer in? Dan komt overspannenheid om de hoek kijken. Eigenlijk weet je dan zelf ook heel goed dat het fout gaat. In dit stadium kan je echter nog vrij snel herstellen. Loop dan ook niet door met deze klachten, maar ga naar de huisarts en pak het aan. Doe je dit niet, dan is het risico op een burn-out heel groot en is herstel een veel moeilijker proces.
 
BURN-OUT SYMPTOMEN
Bij een burn-out zijn de symptomen zo erg, dat je een lange weg te gaan hebt om volledig te herstellen. Vaak zijn de symptomen zo lang genegeerd, dat het niet eenvoudig is om deze uit je systeem te krijgen. Ga er volledig voor en begin niet te vroeg weer met alles op te pakken. Burn-out symptomen zijn natuurlijk gelijk aan die van overspannenheid, maar het niet meer goed kunnen functioneren komt vooral door depressie, angst- en paniekstoornissen en het extreem gevoelig zijn voor prikkels en uitputting.
 
HSP
Mensen met HSP, wat staat voor Highly Sensitive Person, zijn gevoeliger voor prikkels dan andere mensen. Zij pikken veel meer op met hun zintuigen en ervaren kleine veranderingen meteen. Het is te begrijpen dat stress bij deze mensen nog eerder op de loer ligt, omdat hun lichaam en geest veel meer te verwerken heeft. Tel daarbij opdat ze natuurlijk willen doen zoals ieder ander waardoor de druk alleen maar hoger wordt. Uiteraard is het praktisch onmogelijk om zonder prikkels van buitenaf te leven, zeker in de tegenwoordige tijd met alle social media en andere digitale prikkels.
 
HSP EN BURN-OUT
 
Een HSP-er ervaart de prikkels dus intenser. Waar bij andere mensen bepaalde situaties al tot hoge prikkels leiden, zal dit bij een persoon met HSP dus stijgen tot het niveau van stress of erger. Vaak wordt het advies gegeven om prikkels dus uit de weg te gaan, maar vaak is dit praktisch onmogelijk of anders ligt een isolement op de loer. Mensen met HSP zijn vaak zeer plichtsgetrouw en zullen niet snel agressief voor zichzelf opkomen, waardoor ze al snel over het hoofd worden gezien. Ook dit feit kan al stress op leveren.
 
VALKUIL

Niet iedereen is zich er van bewust HSP-er te zijn. Je weet immers niet beter. Ook bij de hulpverlening wordt hier nog wel aan voorbij gegaan, waardoor de eigenlijke klacht niet herkend wordt. Een HSP-er heeft immers baat bij andere adviezen dan een ander persoon. Uiteraard helpt het al als je erachter komt dat je HSP hebt. Hierdoor zal je jezelf beter begrijpen en kunnen ontdekken hoe je beter met deze overdadige prikkels om kunt gaan. Zo weet je dan misschien te voorkomen dat je overprikkeld wordt en dus gestresst raakt. Wil je uitvoerig lezen over dit onderwerp, dan kan je kijken bij diverse sites met informatie over HSP.
 
Samenwerking
 
Veel liefs,
Vanessa xxx

6 reacties

  1. Ik herken het zeker, teveel prikkels maken mij moe. Veel hoofdpijn, darmklachten etc. Ik heb al jaren last van stress, al zal je dat niet echt aan mij zien. Of merken.

  2. Ja het leven is nu eenmaal een en al stress maar je kan dit wel onder controle houden je niet druk maken voor onbelangrijke dingen , ik spreek van ondervinding en dat helpt wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.