Bereid je voor op het najaar

Geplaatst door
Sinds 21 september is het officieel herfst en dat wil zeggen dat het najaar is begonnen. De komende maanden zullen de temperaturen een stuk kouder worden en daar moet je je goed op voorbereiden. Neem alvast een warme tas koffie of thee en lees gezellig mee!

Wanneer je aan het najaar denkt, dan denk je waarschijnlijk ook aan de gezelligheid in huis. Geurkaarsen aan, pyjama aan en lekker genieten van je favoriete serie, heerlijk! Ondanks dat het verleidelijk is om de hele avond in de zetel te liggen, is het ook belangrijk om voldoende buiten te komen en te bewegen. Door iedere dag een halfuurtje te bewegen stimuleer je je bloedsomloop, wat een positief effect heeft op je weerstand. Geen paniek, je hoeft geen halfuur intensief te sporten. Vaker de trap nemen, de auto wat verder parkeren en een wandeling in het bos zijn ook effectief. In de herfst en winter heb je misschien de neiging om een fitness abonnement te nemen, maar eigenlijk is bewegen in de buitenlucht beter omdat het zonlicht de aanmaak van vitamine D stimuleert. Deze vitamine is ontzettend belangrijk voor je weerstand en het zorgt er ook voor dat je je goed in je vel voelt.
Bij gezellige avondjes thuis hoort natuurlijk ook lekker eten. Bij het avondeten geniet je van een lekkere ovenschotel of stamppot, om nadien in de zetel te ploffen met een reep chocolade of een grote zak chips. Af en toe zondigen mag, maar maak er geen gewoonte van. Het is belangrijk om zo gezond mogelijk te eten. Vooral voeding met een hoog gehalte vitamine C is aangeraden. Dat is erg belangrijk voor je weerstand en zo word je minder snel ziek. Vitamine C vind je o.a. terug in kiwi, citrusvruchten, (rode) paprika, brocolli en witloof. Vergeet ook niet om voldoende water te drinken. I know, bij koude temperaturen is het verleidelijk om je dagen door te komen met warme chocolademelk, maar zorg toch dat je elke dag minstens 1,5 liter water binnen hebt. 

Door gezond te eten verzorg je je lichaam vanbinnen, maar uiteraard is het ook van belang om je huid langs de buitenkant goed te verzorgen. Het maakt niet uit of je door de koude wind loopt of dat je binnen zit bij de verwarming, je huid zal er altijd onder lijden. Geef je droge huid daarom een oppepper met een vochtinbrengende crème en smeer je lippen in met een voedende lippenbalsem. Je lichaam wrijf je het beste in met een dikke body butter die je huid goed hydrateert en zacht maakt. Je leest het al: vanaf nu heb je een prima excuus om wat langer in de badkamer te zitten.

Maar… Uiteraard hoef je niet elke avond in de badkamer door te brengen. In het najaar is er buitenshuis genoeg te doen: bioscoop, concerten, toneelvoorstellingen… Of ga eens gezellig met je vriend(in) op restaurant. Neem je de auto? Wees dan extra voorzichtig. Zeker in de winter en bij sneeuw kan het gevaarlijk zijn op de weg. Toch mag dit je niet beletten om buitenshuis leuke dingen te doen. Een goede oplossing hiervoor zijn winterbanden. Bij de Belgische webshop www.tirendo.be kan je makkelijk online winterbanden bestellen. Je hoeft trouwens niet te wachten tot putje winter want winterbanden zijn al effectief vanaf 7 °C. Zo kan je zonder zorgen de baan op!


Dit artikel is in samenwerking.
Hoe bereid jij je voor op de herfst en winter?

Veel liefs,
Vanessa xxx


22 reacties

  1. Ik ga juist mijn sportabonnement opzeggen, denk ik. Ik vind het lekker om buiten te hardlopen en ik wil aan yoga gaan doen, dat doen ze niet bij mijn sportschool. Het leukste vind ik: nieuwe kleding shoppen, heerlijke boswandelingen maken en lekkere gerechten maken (zoals die pompoensoep die je op je blog had gezet)

  2. Wat een leuk artikel! Ik haal altijd gelijk weer de truien uit m'n opbergbox, drink lekker herfst thee & oh die vitamientjes zijn een vast ritueel, anders ben ik meteen ziek 🙁

  3. de herfst is onwijs leuk en helemaal een mooie periode om je voor te bereiden op de wintermaanden…ik zelf sprokkel dan allerlei materialen bij elkaar om in de winter mee te kunnen knutselen….leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *