Tips om te ontspannen

Geplaatst door
Heb je het soms druk? Te druk om echt aan ontspannen toe te komen? Dan is het hoog tijd om aan de alarmbel te trekken. Als je langere tijd gestresseerd bent, dan kan je zowel geestelijke als lichamelijke klachten krijgen en dat wil je natuurlijk voorkomen. Hieronder geef ik alvast enkele tips om te ontspannen. Misschien zit er wel iets tussen wat je kan helpen!

Begin de dag zonder stress

Zet de wekker een paar minuten eerder zodat je rustig aan de dag kan beginnen. Als je je meteen al moet haasten, dan komen er direct al stresshormonen vrij. Als je dan ook een drukke dag hebt raak je dat gestresseerde gevoel nog maar moeilijk kwijt. Die paar minuten minder slaap zijn minder belangrijk dan het voordeel dat je er van hebt om je in alle rust op de dag voor te bereiden.

Rommel = stress

Rommel in je huis geeft rommel in je hoofd. Zorg dat je huis een plek is waar je tot rust kunt komen. Geen paniek, je hoeft heus geen desperate housewife te zijn! Iedere dag 5 minuutjes opruimen geeft immers al heel wat rust en overzicht. Maak er een gewoonte van om ’s morgens de bedden op te maken, na iedere maaltijd de tafel op te ruimen en ook voor het slapengaan even op te ruimen. Alle kleine beetjes helpen!
Een vakantie plannen
Wil je er graag een weekje tussenuit en kan je wel wat extra vitamine D gebruiken? Plan dan een vakantie naar een zonnige bestemming! Griekenland, Spanje of Turkije: het maakt niet uit, als je maar even weg bent van die alledaagse sleur. Geniet van het mooie weer en lekker eten, ga shoppen en maak een leuke uitstap. Je zal zien dat je vol energie terug naar huis komt!

Iedere dag vertrekken er tientallen vluchten vanuit de luchthaven van Zaventem. Dat kan dus geen excuus zijn! Wil je een snelle, veilige en goedkope parking als je op reis gaat? Dan is Parking Luchthaven Zaventem voor jou perfect! Je kunt je auto veilig achterlaten op de bewaakte parking en met de shuttleservice sta je in enkele minuten aan de vertrekhal. Handig, toch?

Beweeg

Wanneer je stress hebt is het belangrijk om regelmatig te bewegen. Door te bewegen kan je de door stress vrijgekomen adrenaline kwijt en wordt de balans hersteld. Maar let op: te fanatiek sporten of hele zware inspanning leggen een extra druk op je lichaam en kan je juist uitputten. Bouw de inspanning rustig op en kies, zeker als je met sporten begint, voor lichte tot matige inspanning. Een halfuurtje wandelen helpt je al flink vooruit!

Yoga en meditatie

Je hebt het vast al vaak gehoord, maar bij stress zijn yoga en/of meditatie echt bewezen hulpmiddelen. Je leert je ontspannen en je ademhaling onder controle te houden, waardoor je je in het dagelijks leven meer bewust wordt van spanning en er meteen op kunt reageren. Als het je lukt om 10 minuten per dag te mediteren, dan kan je dat al voordeel opleveren. Als je nog nooit yoga hebt gedaan kun je eventueel eerst een paar lessen nemen, daarna kun je het thuis beoefenen wanneer het je uitkomt.

Say Cheese

Lachen geeft een grote ontlading van spanning. Lachen versterkt je immuunsysteem, stress hormonen worden afgebroken en gelukshormonen komen vrij. Alleen maar voordelen! Laat je dus maar eens goed gaan wanneer je de volgende keer op stap gaat met vriendinnen of bekijk een paar komische films.

Muziek beluisteren
Soms beluister je muziek omdat het gezellig is, soms beluister je muziek gewoon op de achtergrond. Maar soms beluister je muziek ook heel intens. Je luistert er dan niet alleen naar, je beleeft het ook. Je gedachten worden rustig meegevoerd en je hebt niet door hoe lang je al zit te luisteren. Muziek kan dan een ontspannende werking hebben. De trillingen van het geluid kunnen invloed uitoefenen op je hersengolven, en zodoende je gemoedstoestand veranderen waardoor je vrolijker of rustiger wordt.

Heb jij soms last van stress? En heb jij nog tips om te ontspannen? 

Veel liefs,
Vanessa xxx

29 reacties

  1. FIjn artikel om te lezen, ik moet echt meer ontspannen. Als mijn kamer een rommeltje is dan merk ik gelijk dat ik onrustig ben en kan ik ook minder goed slapen als ik alles lekker heb opgeruimd en schoongemaakt hebt voelt het een stuk beter!

  2. Heel goed artikel is dit. Je geeft ook hele fijne tips.Ik kan er heel slecht tegen als het een rotzooi is om me heen. Ik moet sowieso niet teveel prikkels hebben. Muziek is echt een uitvinding, zodra ik weer geluisterd hebt voel ik me een stuk beter. liefs x

  3. Fijne tips! Ik merk zelf ook dat een opgeruimde ruimte om me heen mijn hoofd ook meteen een stuk rustiger maakt. Verder pak ik over het algemeen wel tijd om te ontspannen, omdat ik van mijzelf weet dat ik snel gestressed raak en dat liever wil voorkomen 😉

  4. Wat een fijne tips. Ik kan ze nu ook wel gebruiken. Ik maak vaak lijstjes om mijn hoofd leeg te maken. Als ik het opschrijf, kan ik het niet meer vergeten en kan ik het lekker afstrepen als het klaar is 😉

  5. Zelf heb ik gemerkt dat ik het meest ontspannen kan blijven als er in mijn leven een heel duidelijke structuur en regelmaat heerst….Ik probeer dus ook dingen vaak direct aan te pakken en dat helpt mij wel…zodra ik ga uitstellen werk ik stress in de hand…
    Boeiend artikel,
    Groetjes Petra

  6. Stuk voor stuk kunnen inderdaad alle punten helpen. En eigenllijk zijn ze ook heel logisch. Jammer dat we soms toch weer in de stress schieten en geen moment pakke om te ontspannen. Leuk at je hier aandacht aan besteed.

  7. Super leuk om deze tips te lezen.. Ik denk dat iedereen wel eens wat stress heeft en wel eens wat tijd voor zichzelf moet nemen op tijd 🙂 In ieder geval dank je voor de tips 😉 xoxo Nele

  8. Wat een fijn artikel, toevallig heb ik deze week ook een artikel geschreven in deze richting. De laatste tijd is zo stressvol, ik heb echt veel dingen die ik tegelijkertijd moet doen. x

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *