Is jouw medewerker toe aan een promotie?

Geplaatst door

Een promotie moet zorgvuldig overwogen worden en in lijn zijn met de bedrijfswaarden. Wanneer de promotie leiderschap omvat, is het essentieel om na te gaan of de persoon in kwestie de juiste competenties heeft om deze rol te vervullen. Een goede werknemer is namelijk niet per se een goede leider. Hoe weet je of jouw medewerker toe is aan een promotie? Internationaal rekruteringskantoor Robert Walters biedt 6 tips om te bepalen of iemand klaar is voor een promotie.

promotie geven

Is jouw medewerker toe aan een promotie?

1. Beoordeel of de werknemer toe is aan een nieuwe uitdaging

Werknemers geven vaak zelf aan dat ze willen bijleren of nood hebben een nieuwe uitdaging. Als manager moet je hier alert op zijn. Een werknemer die snel nieuwe vaardigheden oppikt, kan de motivatie snel verliezen en is eerder toe aan een nieuwe uitdaging.

Wanneer je dit opmerkt bij een medewerker, overweeg dan om deze persoon te promoveren of een uitdagender takenpakket te bieden. Dit komt niet alleen de werknemer ten goede, maar ook de organisatie. Zo voorkom je dat medewerkers elders naar nieuwe uitdagingen zoeken en behoud je waardevolle kennis binnen het bedrijf.

2. Bevraag collega’s over hun ervaringen met de werknemer

Wees objectief en baseer je niet alleen op je eigen ervaringen. Vraag ook aan collega’s wat hun perceptie is: vinden zij dat de werknemer een promotie verdient? Dit is een belangrijke tip, omdat collega’s mogelijk op een andere manier met de medewerker samenwerken en daardoor een ander perspectief hebben.

3. Ga na of de werknemer nieuwe taken aankan

Het is belangrijk om de werknemer zelf te vragen of hij of zij het nieuwe takenpakket ziet zitten. Een werknemer die zijn of haar huidige werk goed doet, wil niet per se een promotie. Als blijkt dat de werknemer niet enthousiast is over extra verantwoordelijkheden, maar je wilt de inzet toch belonen, zijn er andere opties om hem of haar gemotiveerd te houden.

4. Stel een takenpakket op

Een promotie hoeft niet altijd samen te gaan met een nieuwe functietitel. Het is ook mogelijk dat de werknemer de huidige functietitel behoudt, maar extra verantwoordelijkheden krijgt. Met behulp van het nieuw opgestelde takenpakket kun je bepalen of een loonsverhoging gepast is en hoe hoog deze moet zijn. Als de medewerker al enkele taken van het nieuwe takenpakket uitvoert, is dit een bewijs dat hij/zij klaar is voor die welverdiende promotie.

5. Geef een proefperiode om zich te bewijzen

Het kan voor je medewerker lastig zijn om in te schatten of hij of zij de nieuwe verantwoordelijkheden aankan, vooral als het takenpakket sterk verschilt van het huidige. In zo’n geval kun je een opdracht of proefperiode aanbieden waarin de werknemer zich kan bewijzen. Dit biedt voordelen voor beide partijen: de werknemer kan alvast eens proeven van de nieuwe positie, en jij krijgt als werkgever nieuwe inzichten in de capaciteiten en de juiste fit met de rol.

6. Alternatieven om werknemers te belonen

Zoals eerder genoemd, kan het voorkomen dat een werknemer niet toe is aan een nieuwe uitdaging en liever doorgaat met waar hij of zij goed in is. In dat geval kun je deze persoon uiteraard belonen met een loonsverhoging.

Als je geen loonsverhoging wilt aanbieden, zijn er andere manieren om je teamlid gemotiveerd te houden, zoals:

  • Organiseren van opleidingen of seminaries om bepaalde vaardigheden te verbeteren
  • Thuiswerk aanbieden, zodat ze hun eigen dagindeling kunnen bepalen
  • Vieren van succesvolle projecten met een etentje of uitstap met het hele team
  • Geven van cadeaubonnen of bioscooptickets om medewerkers te belonen die moeilijke taken tot een goed einde hebben gebracht.

Meer tips en inspiratie over carrière en werk lees je hier