Goed voor jezelf zorgen: 13 tips op een rijtje

Geplaatst door

Goed voor jezelf zorgen – Met alle hectiek en zorgen waar we tegenwoordig dagelijks mee moeten dealen, is het helemaal niet zo raar dat je stresslevels soms de hoogte ingaan. Hoe graag je ook op vakantie wil om er even tussenuit te knijpen, we weten dat het er door corona niet in zit. Toch moet je op tijd stappen ondernemen om te zorgen dat je niet helemaal overspannen eindigt. Het is belangrijk om vaker voor jezelf te kiezen en jezelf niet meer op de laatste plek te zetten. Met deze 13 tips kan je goed voor jezelf zorgen!

goed voor jezelf zorgen

1. Goed voor jezelf zorgen: kuis je social media op

Vandaag de dag is social media niet meer weg te denken. Echter kunnen social media kanalen er ook voor zorgen dat je je slecht in je vel voelt. Misschien heb je wel een oude klasgenoot die constant negatieve berichten plaatst op Facebook? Of een kennis van een kennis die alleen maar selfies deelt op Instagram? Kuis je social media op en voel je vrij om mensen te ontvrienden en ontvolgen. Je hebt deze negativiteit echt niet nodig in je leven.

2. Leg je smartphone een halfuurtje weg

Kan jij ook niet zonder je smartphone? Dat is niet zo vreemd want je smartphone is je verbinding met het nieuws in de wereld, je vrienden, familie en je collega’s. Echter kan dat constant ‘aan’ staan voor veel onrust zorgen. Door je smartphone slechts een halfuurtje per dag weg te leggen, langer mag natuurlijk ook, kan je toch een beetje tot rust komen. Je hoeft je dan even niet meer druk te maken over je WhatsApp-berichten, werkmail of Facebook meldingen. Plan dit halfuurtje bijvoorbeeld in als je het avondeten klaarmaakt, in bad gaat of blogs leest. 

3. Neem een powernap

Een goede nachtrust is heel belangrijk, maar soms is dat niet genoeg en heb je een powernapje nodig. Als kinderen tussen de middag even mogen slapen om weer energie te krijgen, waarom zouden volwassenen dat dan niet mogen doen? Juist! Je hoeft heus geen uren te slapen, daar heb je op een werkdag waarschijnlijk ook de tijd niet voor. Maar een halfuurtje je ogen dicht doen tijdens je lunchpauze kan enorm helpen om er daarna weer tegenaan te gaan. Ik hoor wel eens dat sommige mensen zich net slechter voelen na een powernap. Als jij ook zo iemand bent, dan mag je deze tip natuurlijk skippen. 

powernap

4. Vraag om hulp

Veel mensen willen alles het liefst zelf oplossen, maar soms is het nog sterker om toe te geven dat je hulp nodig hebt. Of het nu thuis is of op het werk: als je ergens mee zit en er niet alleen uit komt, mag je best iemand om hulp vragen. Samen los je dingen dikwijls sneller op dan alleen dus de kans is groot dat je je daarna beter voelt. Door je grenzen aan te geven, zal je veel meer rust creëren. 

5. Doe iets creatiefs

Door creatief bezig te zijn, schakel je het analytische deel van je hersenen uit en kan je heerlijk ontspannen. Schilderen of breien is altijd goed, maar diamond painting voor volwassenen of kleuren voor volwassenen is ook ontzettend leuk! Deze creatieve activiteiten zijn niet alleen ideaal om te ontspannen, je creëert er ook iets moois mee en daar kan je dan weer heel trots op zijn. Het is ook een stuk zinvoller dan de hele avond doelloos te zappen op televisie of voor de zeventiende keer je Facebook meldingen te checken. 

diamond painting

6. Ga wandelen

Hou je van het geluid van fluitende vogels, het warme zonnetje op je huid en de frisse buitenlucht die je kunt inademen? Dan is het wellicht een goed idee om een wandeling te maken. Een wandeling in het bos of op het strand doet wonderen voor je geest. Heb je geen bos of strand in de buurt? Een rondje in de wijk of in het dorp is al genoeg om even te ontspannen. 

7. Ruim je huis op

Een opgeruimd huis geeft rust in je hoofd. Een huis zonder rommel zal je gelukkiger maken dan een huis dat volstaat met (onnodige) spullen. Echter hoef je na het lezen van dit artikel niet per se een grote lenteschoonmaak te houden. Tenzij je je echt niet kunt bedwingen natuurlijk… Rondslingerende spullen opbergen, regelmatig stofzuigen en dagelijks je bed opmaken, kunnen al een wereld van verschil maken.

8. Creëer je eigen ochtend- en avondroutine

Wil je graag goed voor jezelf zorgen? Dan is het belangrijk om een aangename ochtend- en avondroutine te hebben. Zo kan je ’s ochtends rustig opstaan en kan je ’s avonds goed slapen. Ga bijvoorbeeld iedere ochtend ontbijten, geniet van je tas koffie en maak je daarna klaar om aan je werkdag te beginnen. ’s Avonds kan je genieten van een heerlijke douche, je kleren voor de volgende dag klaarleggen en daarna nog een boek lezen. Door iedere dag hetzelfde te doen, zal je een rustig gevoel ervaren.

ochtendroutine

9. Geniet van de kleine dingen in het leven

Het is misschien een cliché, maar zeker in deze coronatijd is het belangrijk om van de kleine dingen te genieten. Schijnt de lentezon langs het raam naar binnen terwijl je werkt? Hoor je de vogeltjes fluiten tijdens je wandeling? Ben je helemaal verliefd op dat ene parfum? Of spelen ze je favoriete nummer op de radio? Sta dan even stil bij deze momenten. Een paar seconden zijn soms al genoeg om je te doen ontspannen.

Extra tip: heb je een dipje en vind je het moeilijk om van de kleine dingen in het leven te genieten? Neem pen en papier en schrijf je kleine geluksmomentjes op. Wedden dat je lijstje straks langer is dan je in eerste instantie dacht?

10. Bewaar het overzicht

Loop je er de laatste tijd bij als een kip zonder kop? Ben je vergeetachtig en heb je geen idee wat er vandaag op de planning staat? Een agenda, planner of to do-lijstje kan je helpen om het overzicht te bewaren. Als je voor je ziet wat je te doen hebt, kan je beter inschatten of het haalbaar is en een goede planning maken. Bovendien hoef je niet meer bang te zijn dat je iets vergeet want het staat voor je neus op papier.

planner

11. Maak gezonde maaltijden

In drukke en stressvolle tijden ben je wellicht geneigd om wat vaker pizza te bestellen of eens vaker langs de frituur te passeren. Af en toe moet dat zeker kunnen, maar probeer ook gezonde maaltijden voor jezelf klaar te maken. Net in deze tijd kan je die vitamientjes goed gebruiken! Heb je niet veel tijd om te koken? In dat geval is meal preppen misschien een goed idee. Dit houdt in dat je een avond of dag uittrekt om gezonde maaltijden voor de komende dagen klaar te maken. De dag zelf hoef je dan alleen je maaltijd uit de diepvries te nemen en op te warmen. 

12. Wees lief voor jezelf

Goed voor jezelf zorgen? Het komt je wellicht bekend voor: dat kritische stemmetje in je achterhoofd. Vooral vrouwen kunnen ontzettend streng zijn voor zichzelf. Ik kan het weten want ik ben er ook één, ha! Een tip die ik bij mezelf toepas is om na te denken wat je tegen een vriendin in dezelfde situatie zou zeggen. Waarschijnlijk ben je dan een stuk milder. Probeer voor jezelf minstens zo lief te zijn.

13. Plan me-time in

Tenslotte is het belangrijk om meer me-time te nemen. Je kunt een creatieve hobby zoeken, zoals ik in puntje 5 reeds beschreef. Maar er zijn nog tal van manieren om tijd voor jezelf in te lassen. Neem bijvoorbeeld een warm bad, geniet van een gezichts- of voetmasker, lees een boek, kijk Netflix, duik de keuken in om te koken of vul je online winkelmandje en maak het nadien weer leeg. Het maakt niet uit wat je doet, als je er maar van ontspant! 

Kom je door je drukke levensstijl niet toe aan me-time? Plan je me-time dan in je agenda, net als dat je doet voor je werk en huishoudelijke taken. Alleen door genoeg tijd voor jezelf te hebben, kan je goed voor jezelf zorgen. Cijfer jezelf niet langer weg, maar zet jezelf eens vaker op nummer één (oké, of twee). 

me time

Volg mijn blog via Facebook of Bloglovin

Veel liefs,
Vanessa xxx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *