Meer water drinken in de winter: zo doe je dat

Geplaatst door

Water drinken is belangrijk voor je gezondheid en onmisbaar voor je lichaam. In de zomer gaat die aanbevolen 1,5 liter water per dag vlotjes binnen, maar in de winter gaat dit vaak een stuk moeilijker. Je hebt gewoon minder snel dorst als het buiten koud is. En als je toch iets wil drinken, dan is het eerder koffie of warme chocolademelk. Toch is het belangrijk om ook voldoende water te blijven drinken in de winter. De lucht wordt namelijk droger en het temperatuurverschil tussen binnen en buiten wordt groter. Je lichaam moet dus goed gehydrateerd blijven. Vind jij het moeilijk om water te drinken in de winter? Ik geef je vijf tips die ik zelf ook toepas!

water drinken

Meer water drinken in de winter

1. Drink water bij het opstaan

Zet ’s avonds voor je gaat slapen alvast een glas water op je nachtkastje, zodat je meteen bij het opstaan kan drinken. Drink vervolgens nog een glas water bij je ontbijt. Zo heb je alvast een paar glazen water binnen, nog voor de dag goed is begonnen.

2. Drink water bij de maaltijd

Deze tip sluit aan bij de vorige. Als je een glas water drinkt bij je ontbijt, doe dat dan ook bij je lunch en avondeten. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om een glas water te drinken voor én na de maaltijd.  Zo krijg je toch weer wat water binnen en het is nog goed voor je spijsvertering ook.

3. Kies voor water op kamertemperatuur

In de zomer is het net lekker als het water wat frisser is, maar in de winter drink je waarschijnlijk liever water op kamertemperatuur. Bewaar je de flessen water normaal altijd in de kelder? Dan kan je ze nu beter een plekje geven in de keuken zodat het water niet ijskoud is. 

4. Zet een fles water in het zicht

Op koude winterdagen heb je waarschijnlijk niet zoveel dorst. Hoe kan je dan toch genoeg water drinken? Je doet er goed aan om altijd een fles water in het zicht te zetten, bijvoorbeeld op het aanrecht, de eettafel en het bureau. Op die manier wordt je eraan herinnert dat je een paar slokken water moet drinken. Als je de fles water ergens in een hoekje verstopt, dan is de kans klein dat de fles leeg zal zijn op het eind van de dag. 

5. Liever thee dan water? Ook prima!

In de winter neig je misschien sneller naar een warme tas thee, daar krijg je het immers een stukje warmer van. Thee bevat natuurlijk ook water dus dat is prima! Het voordeel aan thee is dat er veel verschillende smaken bestaan waardoor je veel kan variëren. Voeg gerust een schijfje citroen toe aan je thee. De vitamine C in citroen is een antioxidant dat je immuunsysteem een boost kan geven. En een goede weerstand in de winter kunnen we allemaal gebruiken, toch?

Citroenwater drinken is natuurlijk ook een optie. Lees hier 7 voordelen van citroenwater!

Veel liefs,
Vanessa xxx

Laatste update: 31/12/2020

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *