Mijn tips tegen chronische vermoeidheid

Geplaatst door

Chronische vermoeidheid, het is iets waar ik al jaren last van heb. De vermoeidheidsklachten zijn begonnen toen ik klierkoorts kreeg (ook de ziekte van Pfeiffer genoemd) en ze zijn nooit meer weggegaan. Toen ik in 2014 de diagnose CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom) en fibromyalgie kreeg, zei de specialist: “Je zal met de vermoeidheid moeten leren leven.” Op dat moment kwam die zin hard aan, maar uiteindelijk had hij gelijk. De vermoeidheid is nooit meer weggegaan, ik voel me iedere dag moe. De ene dag voel ik me ‘gewoon’ moe, de andere dag compleet uitgeput. Maar ik heb eigenlijk nooit meer een dag dat ik me fit en energiek voel. Ik kan me zelfs niet meer herinneren hoe het voelt om niet moe te zijn of om uitgerust wakker te worden. Ik ga elke dag moe slapen en ik sta iedere ochtend weer moe op. Dat is mijn leven en eigenlijk ken ik niet anders meer.

Door de jaren heen heb ik een aantal manieren gevonden om beter met die chronische vermoeidheid om te gaan. Zeker sinds ik (bewust) mama ben, inmiddels zo’n twee jaar, moet ik nog beter naar mijn lichaam luisteren. Ik ben thuisblijfmama, wat ik heel leuk vind, maar het vraagt wel veel energie van mij. Omdat sommigen onder jullie misschien ook vermoeid zijn, wil ik mijn tips tegen chronische vermoeidheid graag met jullie delen. Al is het maar één iemand die ik hiermee kan helpen, daar doe ik het voor!

chronisch vermoeid

Chronische vermoeidheid: vroeg naar bed

Eén van mijn tips tegen chronische vermoeidheid is om vroeg naar bed te gaan en je lichaam de rust te geven die het nodig heeft. Mijn dochter Lara is meestal rond 6 uur wakker dus dan begint mijn dag. Nadat ik er een hele dag met haar heb opzitten, ben ik ’s avonds echt heel moe. Ik ga dan ook vroeg naar bed, meestal tussen 21 uur en 21u30. In het weekend gebeurt het wel eens dat ik iets langer op blijf, maar meestal kan ik mijn ogen niet meer openhouden. En weet je wat raar is? Ondanks dat ik chronisch vermoeid ben, heb ik veel slaapproblemen. In slaap vallen lukt meestal goed, maar ’s nachts word ik veel wakker en heb ik moeite om terug in slaap te vallen. Het is zeer frustrerend om niet te kunnen slapen als je moe bent. 

Vind ik het leuk om vroeg naar bed te gaan? Nee, helemaal niet. Ik baal enorm als ik na één aflevering op Netflix al naar bed moet. Zeker als het een goede serie is zou ik het liefst de hele avond verder kijken, maar als mijn ogen dichtvallen is dat natuurlijk niet handig. Mijn lichaam staat altijd op nummer één, of ik dat nu wil of niet. En ja, daar heb ik het na al die jaren nog steeds moeilijk mee. Maar als ik de chronische vermoeidheid negeer, maak ik alles alleen maar erger en dat kan ik me niet permitteren.

Omdat ik vroeg ga slapen, plan ik ’s avonds vrijwel geen activiteiten meer. Als er uitstapjes of leuke dingen gedaan worden, dan is dat negen van de tien keer overdag. ’s Avonds kijk ik het liefst Netflix of vlogs, of lees ik blogs. In ieder geval rustige dingen om de dag mee af te sluiten.

Wandelen in de frisse lucht

Als ik me heel moe voel, dan zou ik het liefst de hele dag in bed liggen en is wandelen één van de laatste dingen waar ik zin in heb. Maar één: ik ben thuisblijfmama dus rusten zit er overdag niet in. En twee: ik weet dat als ik ga wandelen, ik me nadien een stuk wakkerder voel. Lara vindt het heel leuk om naar buiten te gaan (een rondje in het dorp, speeltuin of bos) en ik voel me daarna ook beter. Redenen genoeg dus om het toch te doen. Ook al zie ik er soms erg tegenop, achteraf kom ik vrijwel altijd tot de conclusie dat de frisse lucht goed heeft gedaan. Als ik een paar dagen na elkaar heb binnen gezeten, bijvoorbeeld omdat het slecht weer is, voel ik me vaak nog vermoeider. 

wandelen

Perfectionisme loslaten

Van nature ben ik een echte perfectionist. Ik vond het dan ook heel moeilijk toen ik ziek werd en het niet meer aankon om alles ‘perfect’ te doen. Ineens was ik niet meer de perfecte vriendin want ik was altijd moe. Sociale relaties onderhouden ging moeilijk want ik moest vaak afzeggen. Ik had geen energie meer om iedere dag te bloggen, terwijl ik dat wel heel graag wilde. En ook het huishouden was moeilijk bij te houden. Ik had er allemaal geen energie meer voor. 

Gelukkig ben ik intussen een stuk milder voor mezelf geworden. Goed genoeg is het nieuwe perfect. Ik geef nu duidelijk aan wanneer ik rust nodig heb, ook al stel ik daarmee misschien mensen teleur. Bloggen hoeft niet zeven dagen op zeven om er plezier in te hebben. En ook in het huishouden laat ik steeds vaker dingen liggen als ik er op dat moment geen fut voor heb. Het is hoe het is. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn ouders, zij passen regelmatig op Lara en springen bij in het huishouden als het moeilijker gaat. 

Terwijl ik enkele jaren geleden altijd streng was voor mezelf, heb ik nu veel meer rust omdat niet alles perfect hoeft te gaan. Ik besef nu meer dan ooit hoe vermoeiend het is om perfectie na te streven, gezien perfectie niet eens bestaat.

Vitaminen tegen vermoeidheid

Sinds ik chronisch vermoeid ben, heb ik snel last van een vitamine D-tekort, wat de vermoeidheid erger maakt. In de zomer valt het nog mee, maar in de winter neem ik altijd vitamine D-supplementen. Ook slik ik iedere dag magnesium tegen vermoeidheid en pijnlijke spieren. 

Sinds kort gebruik ik ook Defatyl Energy Plus. Dit is een voedingssupplement op basis van L-carnitine, taurine, magnesium, vitamines B1, B2, B6, B9 en B12. Kortom, allemaal ingrediënten en vitaminen die helpen bij vermoeidheid en je meer energie geven. Je mag hiervan één à twee flesjes per dag innemen. Ik heb geprobeerd om ’s ochtends een flesje te drinken en ’s middags een flesje, maar daar voelde ik te weinig van. Op dit moment drink ik ’s ochtends twee flesjes en daar kom ik redelijk goed de voormiddag mee door. Het is niet dat ik op tafel sta te dansen van de energie, maar ik voel me wel wakkerder en actiever dan als ik ze niet drink. Rond de middag voel ik de vermoeidheid weer bovenkomen en helaas mag ik dan geen flesje meer drinken. Defatyl Energy Plus helpt me dus slechts een halve dag, maar voor mij is dat beter dan me de héle dag doodmoe te voelen.

chronische vermoeidheid

Zo, dit zijn de tips tegen chronische vermoeidheid die ik zelf toepas. Ik zei het al eerder: de vermoeidheid gaat nooit weg, maar met behulp van bovenstaande tips is het wel een stuk leefbaarder en dat is al heel wat! 

Veel liefs,
Vanessa xxx

Lees ook: Mama met CVS en fibromyalgie: mijn ervaring

Eén reactie

  1. Zelf heb ik geen chronische vermoeidheid, maar depressie en vermoeidheid gaan hand in hand. Zolang ik al depressief ben heb ik er dan ook last van. En inderdaad, er op tijd in duiken en voldoende beweging en frisse lucht krijgen helpt echt wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *